Rozhýbání fotoaparátu
Neostrost snímku zaviněná rozhýbáním aparátu už je pro začátečníka trochu skrytá. V hledáčku vidí ostrý obraz, doma pak přijde zklamání. Snímky i nehybných věcí, krajiny, architektury jsou neostré. Proč?
Je to proto, protože automatika expozice prodlouží čas expozice (je méně světla) a drobné pohyby fotoaprátu v rukou fotografa během exponování snímku způsobí pohyb snímaného obrazu a tím i jeho rozmazání.
Tento problém se vyskytuje zejména při fotografování s delším ohniskem, kdy i drobný pohyb fotoaparátu vyvolá větší pohyb obrazu v záběru.
Moderní fotoaparáty bývají vybaveny důmyslnou stabilizací, která je schopná tyto pohyby rukou vyrovnat, ale i to má své meze. Řešením je zajistit lepší držení fotoaparátu třeba opřením se o zeď, nejlepším řešením je umístění fotoaparátu na stativ.
Jaké časy pro focení z ruky?
Jak krátký čas je třeba nastavit, když držíme fotoaparát v ruce a nepoužijeme stativ. Záleží na délce ohniska objektivu. Říká se, že čas by měl být kratší, než je převrácená hodnota ohniskové vzálenosti.
- 1/30 pro fotografování architektury z ruky širokoúhlým objektivem
- 1/60 pro objektiv 50 mm
- 1/128 pro ohnisko 100 mm
- 1/250 pro pro ohnisko 200 mm
zpátky na: Jak pracuje automatika │ dál: Pohybová neostrost
přehled kapitol:
- Jak na to
- Jak pracuje automatika
- Rozhýbání fotoaparátu
- Pohybová neostrost
- Neostrost
- Nízká kvalita optiky fotoaparátu
- Co mohu dělat, co se při tom děje
- Ostření na hyperfokální vzdálenost
- S čím se u svého fotoaparátu seznámit
- Nastavení ISO
- O ostření jinde
- Fotografování z letadla
- Údržba fotoaparátu
- Léto, zima
- Tisk fotografií
(zveřejněno v rubrice Fotografie a video | Fotografie | Jak na to)