3.11.2012
Je užitečné seznámit se s teorií, se základními pojmy filmařského řemesla. A je dobré udělat to, ještě než začnete natáčet.
Protože už při natáčení budete vědět co, jak a odkud natáčet. Budete na natáčení připraveni.
Ve výsledku by divák neměl vnímat střihové přechody.
Střih by neměl působit rušivě, neměl by na sebe strhávat pozornost, měl by vytvářet plynulé a ucelené dílo, rytmicky promyšlené a vyvážené.
Skokový střih
Střih zkracuje zobrazení děje ostrými střihy, vystřižením částí záběru.
Například postava přechází po místnosti, vstane od stolu, jde se podívat na mobil,
pak přejde ke kávovaru, dělá si kávu, s kávou přejde k oknu a kouká ven.
Akce, která trvá třeba minutu,
se setříhá na krátké záběry vstávání od stolu, pohled na displwj mobili,
braní šálku s kávou do ruky u kávovaru, koukání z okna.
Může to ve výsledku trvat třeba 10 vteřin.
Nebo vzlet modelu větroně aerovlekem.
Záběr, kdy pokládá modelář větroň na startovní čáru, kleká si,
zapojuje vlečné lanko, zvedá se, domlouvá se s vlekařem,
napínání vlečného lanka, rozjezd, odlepení a stoupání.
To může trvat desítky vteřin. Skokovým střihem to jde zkrátit na jednotky vteřin.
blog Střih přes osu
Střih po ose
Střihem po ose zdůrazníte v ději nějaký detail.
Může to být detail podání ruky, jak je ukázáno v citovaném blogu níže,
nebo třeba detailní záběr na točící se vrtuli letadla,
kterým zdůrazníte divákovi, že letadlo má nahozené motory.
blog Střih přes osu
Formáty obrazu
Video lze snímat a vygenerovat v mnoha různých formátech:
1 : 1 |
|
fotografie |
|
1.33 : 1 |
4 : 3 |
původně televizní formát, fotografie - digitální fotoaparáty |
Academy standard, Super 35 |
1.5 : 1 |
3 : 2 |
35 mm film, fotografie APS-C |
|
1.66 : 1 |
|
širokoúhlý Evropa |
Open Matte, žlutý |
1.78 : 1 |
16 : 9 |
HDTV, evropská digitální televize, fotografie |
|
1.81 : 1 |
|
fotografie APS-H |
|
1.85 : 1 |
|
kina, širokoúhlý USA |
Academy standard, Vista Vision,Open Matte, červený |
2.2 : 1 |
|
70 mm film |
Todd-AO, Technirama |
2.39 : 1 |
|
kina |
|