image

Na co si dát pozor stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

18.03.2007

Na co si při sestavování filmu dát pozor?

Pozor na úroveň zvuku stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
18.03.2007

Zvuk ve vašem filmu by měl mít takovou úroveň, aby byl pro diváky dobře čitelný a přijatelný po celou dobu trvání filmu bez toho, aby bylo během promítání nutno hlasitost regulovat.

Typickým problémem je smíchání původního zvuku nahraného kamerou s dodatečně namluveným komentářem. Komentář musí být dostatečně hlasitý a srozumitelný a zvuky nahrané kamerou ho nesmí přebít. Nejen že je nutné po dobu trvání komentáře potlačit původní zvuk, ale i úroveň tohoto zvuku mezi komentáří musí být přiměřená. Je-li ruch příliš hlasitý a trvalý, divák automaticky potlačí zvuk jako celek a ve chvíli, kdy se ozve komentář, není schopen ho dobře vnímat. A to vede k tomu zmiňovanému promítání s rukou na ovladači hlasitosti.

Film může obsahovat pasáž, kde zahřmí motor (například) a ten zvuk může být i velmi hlasitý tak, jako byste u zdroje zvuku stáli v reálu. Ale není možné nechat z plátna nebo obrazovky tento zvuk znít z obrazovky nebo plátna pět deset munut! To se divákům nebude líbit.

Vyzkoušejte si projekci filmu jak v klidu obývacího pokoje s běžnou klasitostí, tak i ve větší místnosti a hlasitostí obvyklou pro promítání před veřejností v kinosálech, klubech a restauracích.

Statický záběr stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
12.07.2011

Záběr by neměl být úplně statický, neměl by vypadat úplně jako fotka. I když je kamera nehybná, na stativu, měl by být v záběru nějaký vnitřní pohyb. Třeba jako na záběru v následujícím videu - čas 0:13. Řepka v popředí se kýve ve větru, objeví se motýli:

Následující dva záběry - detail předku dřevěného letadla a letadlo jako celek jsou statické. I když jsou točeny kamerou, žádný pohyb není vidět. Tráva je moc krátká, takže s ní vítr nehýbe, nikdo neprojde v pozadí. Oba záběry a možná i ty po nich z filmu trochu trčí, vypadají jak vložené fotky. Viz záběry v čase 0:30:

Jde s tím něco udělat? Co když nemám už jiné detailní záběry? Inspiraci mi přinesl film jiného filmaře. Podívejte se na tento film:

V záběru střechy a dveří (čas 0:38) je jen nepatrný pohyb - voda kapající ze střechy. Tvůrce filmu si tady pomohl pomalým a nepatrným nájezdem zoomem. Záběr se dá takto upravit i ve střižně, drobné zvětšení záběru bude vypadat podobně a ze statické záběru typu "fotka" se stane záběr kamery.