image

Kompozicestálý odkaz / permalink

01.01.2017

Stručné výpisky o kompozici:

  • Pravidlo třetin Zjednodušením principu zlatého řezu je pravidlo třetin. Obraz se rozdělí dvěma svislými a dvěma vodorovnými čarami na třetiny. Umístěním hlavního motivu do průsečíků přímek dosáhneme jeho zvýraznění.
  • Čím víc prvků kompozice snímku obsahuje, tím menší váhu každý z nich má.
  • Kompozice na diagonálu. Diagonální linie ve snímku obvykle vyvolávají dojem dynamiky obrazu.
  • Zarámování. Průhledy do krajiny skrze větve stromů například. První plán se se říká objektům v popředí.
  • Symetrie. Umístění hlavního objektu do středu snímku je vhodné, když je celý obraz symetrický. Přirozeně ymetrické objekty jsou tváře či tělo, architektura, květ.
  • Rytmus - Vzory a opakování. Rytmus je přirozenou součástí lidského života. Opakovat se mohou tvary, barvy, světla a stíny, děje.
  • Kontrast Využití kontrastu je jedním z nejúčinnějších přístupů, jak vytknout, zvýraznit hlavní motiv, popř. utlumit rušivé pozadí. Toho lze docílit hned několika způsoby: tonální (typický postup u černobílé fotografie) či barevnou skladbou obrazu a/nebo hloubkou ostrosti – zaostřením ústředního objektu a rozostřením pozadí. ?Vyšším stupněm „umění kontrastu“ je hledání a nacházení kontrastu významového.

Základy kompozice na Digimanii.stálý odkaz / permalink

26.04.2011

Kompozice snímku, tedy to, v jaké části snímku je fotografovaný motiv, hraje důležitou roli při vnímání vaší fotografie diváky. Nevhodná kompozice může znehodnotit jinak obsahově dobrý a technicky dokonalý snímek.

Na správnou kompozici byste měli myslet už při pořizování snímku, kompozice se dá udělat i při ořezu fotografie.

Na webu digimanie.cz vyšel pěkný článek, kde se toto téma názorně probírá.






imageFotografování - jak na to Ostření, ostrostimage


zpátky na: Jak na fotografování │ kam dál: Rytmus


přehled kapitol:

  1. Jak na fotografování
  2. Základy kompozice
  3. Rytmus

(zveřejněno v rubrice Fotografie a video | Fotografie | Jak na to | Jak na fotografování)