image

Jak st�l� odkaz / permalink

25.3.2024

Jak filmovat, to se musí člověk naučit, nabrat nějakou zkušenost. To učení lze na začátku hodně zrychlit, když se vystříháte typických začátečnických chyb. Jaké chyby to jsou?

příliš krátké záběry

Aby divák viděl, co mu chcete ukázat, musí být záběr delší než chvilka. Pokud natočíte záběr, který trvá jednu dvě vteřiny, nestačí mozek diváka zpracovat, co v obraze vidí. Platí to i pro případ, kdy točíte více záběrů na jedno spuštění kamery, kdy postupně pohled kamery přesouváte po různých motivech.

Je na to snadná pomůcka. Když kameru na něco zaměříte, počítejte si v duchu a nehýbejte s kamerou dokud nenapočítáte do pěti do šesti. To je minimum.

Hraje v tom zpočátku roli i ostych, když filmujete lidi. Nechcete na ně mířit kamerou příliš dlouho. Tomu počítání v duchu také pomůže.

pohyb

Kamera by se měla pohybovat co nejméně. Podstatný je pohyb objektů v záběru.

předčasné zastavování

Až začnete váš natočený materiál stříhat, zjistíte, že potřebujete na začátku i na konci záběru kousek, který vám umožní zařadit záběr mezi ostatní záběry. Střih má mít nějaký rytmus, který odpovídá ději, hudbě nebo si ho vy zvolíte a když pak je některý záběr i o zlomek vteřiny kratší, tak to působí rušivě. Když vypnete předčasně kameru, doma při stříhání s tím už nic neuděláte.

Tak při natáčení zkuste spustit kameru o něco dříve, než začne vámi snímaný děj, a když děj skončí, tak stiskněte spoušť pro zastavení snímání o malinko později.

mlčet

Když budete za kamerou mluvit, bude to v záznamu hrozně moc slyšet. Ten zvuk děje před vámi je tím nenávratně poškozen a doma při stříhání s tím už nic neuděláte. Pokud tedy nechcete mít v záběru komentář k dění v záběru, po dobu snímání mlčte, neodpovídejte lidem okolo vás. A zbavte se člověka, který při natáčení pořád za vámi popochází a něco se záběrem nesouvisející vám vypráví.

Co st�l� odkaz / permalink

27.3.2024

Když natáčíte na nějaké akci, třeba na modelářském leteckém dni, nebo natáčíte nový model na vašem letišti, zkuste se zamyslet, co má jakou hodnotu.

Typicky video zachycuje jen model. Čas nakonec ukáže, že větší hodnotu, než detailní záběry modelu nebo záznam evolucí, které s ním majitel dokáže, jsou záběry lidí. Majitele modelu, lidí okolo.

Je taky dobré udělat i další záběry, které vaše filmové vyprávění doplní. Záběry, které zasadí záběry modelu do kontextu, záběr, ze kterého je patrné, kde se to vše událo, kolik tam bylo jiných lidí, jaké bylo počasí atp. Dají se ty záběry udělat v klidu před natáčeným letem, po něm.


zpátky na: Čím, jakou kamerou? │ dál na: Nastavení kamery - Čas


přehled kapitol:

  1. Video v kostce
  2. Čím, jakou kamerou?
  3. Jak
  4. Nastavení kamery - Čas
  5. Letecký modelář filmařem
  6. Tutorial Foto Škoda
  7. Střih videa
  8. Tipy

(zveřejněno v rubrice Fotografie a video | Video)