image

Sony a6400 stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

05.03.2019
image

Sony začal v roce 2010 vyrábět řadu bezrcadlovek pod označením NEX. Fotoaparáty měly navzdory svým malým rozměrům velký čip APS-C a od začátku mohly směle konkurovat zrcadlovkám. Sony se stal lídrem inovací v tomto směru a je jím dodnes. Každý rok uvede Sony zajímavý model, který významně posouvá možnosti těchto fotoaparátů. Vypsal jsem si některé milníky:

  • 5/2010 uvádí Sony model NEX 3 a NEX 5, bezzrcadlovky s čipem APS-C
  • 8/2011 - Sony NEX 7
  • 8/2012 - Sony NEX 5R
  • 2/2013 - Sony NEX 3N
  • 8/2013 - Sony NEX 5T
  • 2/2014 - Sony a6000, Sony všechny mate opuštěním označení "NEX"
  • 8/2014 - Sony a5100
  • 2/2016 - Sony a6300
  • 10/2016 - Sony a6500
  • 4/2017 - Sony a9 - plnoformátový přístroj s bleskurychlým ostřením, s ostřením na oko
  • 2/2018 - Sony a7 iii - plnoformátový přístroj cenově dostupný
  • 1/2019 - Sony a6400 - APS-C s některými fíčurami nejdražšího modelu a9, s bleskurychlým ostřením, s ostřením na oko

Při občasných úvahách, zda a kam se od a6000 posunout dál, jsem koukal na Sonyho novinky. Zaujal mě plnoformátový Sony a7 III, líbily se mi možnosti zavedené nejdražším Sony a9, ale nechtěl jsem kvůli vybavení objektivy opustit řádu se snímačem velikosti APS-C. A těm vyšším modelům a6300 a 6500 chyběly ty fíčury uvedené u modelů z roku 2017 a 2018.


Když se v lednu objevil a6400, moc jsem to nezkoumal. Všichni v recenzích mluvili o displeji otočném o 180 stupňů a všude reklama opakovala: "fotoaparát pro VLOGery". Až po nějakém týdnu se objevily recenze normálních fotografů a ty mě zaujaly, už to zapadalo do mých potřeb.

Zadání mám stále stejné, jako když jsem kupoval předchozí modely:

  • dobře přenosný přístroj, který budu moci mít stále u sebe
  • přístroj, který bude fotit dobře venku i za slabých světelných podmínek nebo v interiéru bez blesku
  • přístroj, se kterým půjde dobře pořizovat video

Posledním impulzem mi bylo natáčení domácího videa - babička a vnučka, vnučka příliš pohyblivá na nějakou přípravu záběru. Když jsem prohlížel na počítači natočený materiál, našel jsem neopakovatelné záběry pokažené proostřením na něco jiného než jsou oči. No a když jsem viděl v recenzích ukázky podobných situací, kde fotoaparát zvládne to, co jsem musel vždy řešit ručním ostřením, bylo rozhodnuto, že Sony a6400 po pěti letech života se Sony a6000 pořídím.

Koupí tohoto typu jsem získal proti a6000 výkonnější automatické ostření, kde si mohu nastavit prioritu ostření na oko, sledování obličeje po celé ploše záběru, možnost určení objektu, který má být ostrý dotykem displeje. Při filmování to dává svobodu v komponování záběru, to, co musím u a6000 zvládat ručním ostřením, to a6400 zvládne automaticky. Také jsem se posunul v možnosti fotit a točit do oblastí horšího osvětlení, ISO, které mohu nastavit, aniž by to bylo patrné v záběru šumem, je o dost vyšší. A mohu filmovat vyšší snímkovou rychlostí a vyrábět potom slowmotion záběry. Podobně natáčení ve 4K rozlišení dává větší možnost obraz dodatečně stabilizovat nebo oříznout. Ze záběru v rozlišení 4K lze také vystřihnout docela kvalitní fotku.

Fotky z videa stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

02.09.2019

Zajímavá taktika je nechat natáčet fotoaparát video a z natočeného videa potom vystřihnout fotky. Dá se tak zachytit zajímavý moment nebo zajímavý záběr, který by člověk s fotoaparátem a prstem na spoušti prošvihnul. Jde tak i pořizovat fotografie fotoaparátem postaveným na stativu, pokud ho nemůžete držet v ruce a ovládat.

Záznam videa ale musí být nastaven na 4K. Fotky vystřižené z HD záznamu nemají dostatečnou kvalitu.

Video fotoaparátem stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

29.10.2019

Sony a6400 umožňuje točit video v kvalitě 4K. Schopnost záznamenat video je rovnocenná drahým kamerám s cenovkou přes 60 tisíc (2019).

Samozřejmě fotoaparát držený jen tak v ruce nemá ergonomii videokamery. Švenkovat a zoomovat zároveň s fotoaparátem v ruce nejde, přehmátnutí jedné ruky na kroužek zoomu objektivu znamená neopravitelné rozhýbání záběru. Hendikepem je i chybějící stabilizace čipu, kterou stabilizace v objektivu nedokáže nahradit. Když se ale těmto omezením přizpůsobíte, lze natočit pěkný filmeček.

Obrovskou výhodou je, že fotoaparád obsahuje špičkovou techniku roku 2019. Má velmi výkonnou automatiku zaostřování, je schopen sledovat ostřením objekty pohybující se záběrem, najde si v záběru obličeje, ostří na oči. I ve slabém světle dokáže održet ostrý záběr a hlavně prokreslený obraz. Udrží ostrou kresbu i při nastavení vyšších citlivostí. Uvědomil jsem si to, když jsem na stejném místě a za stejných podmínek točil kamerou Canon XH A1s. To je strojek z roku 2007 a tady je filmeček, točený večer na Rané:

A tady je "totéž" natočené současným foťákem:

To, že je obraz druhého filmu ostřejší a mnohem detailnější, není zásluhou rozlišení 4K oproti menšímu rozlišení HD. Je to tím, že stará kamera ve slabém světle více šumí a šum obraz znehodnotí. Za dobrého osvětlení by rozdíl v obrazu divák neregistroval.

Při točení se musí člověk starat taky o zvuk. Když není po ruce externí mikrofon s protivětrnou ochrannou, dá se pomoci mikrofonu ve fotoaparátu malým trikem. Při točení teď na Rané dost pofukovalo a ve zvuku by bylo vše přehlušené chrastěním větru na mikrofonu fotoaparátu. Fotoaparát držím tak, aby levá ruka clonila vstupy mikrofonu před větrem. Dá se tím zvuk alespoň trochu zachránit.

Film na Rané 2019 byl točen:


dál: Tutoriály


přehled kapitol:

  1. Sony a6400
  2. Tutoriály
  3. Zdroje
  4. Objektivy
  5. Tipy
  6. Kam dál

(zveřejněno v rubrice Fotografie a video | Fotografie)