Kontrola expozice v hledáčku není úplně jednoduchá. Tedy přesněji řečeno výsledky se mohou od obrazu viděného v hledáčku lišit.
Nutno říci, že většinou k lepšímu. Obrazovka hledáčku je malá a tak škálu světla poněkud zploští. Tmavé v hledáčku nebude ve skutečnosti tak podexponované a světlé tak přeexponované. Většinou.
Kamera disponuje indikací přepalů. Jakmile se někde v záběru vyskytují přepaly, kamera tato místa v záběru vyšrafuje. Říká se tomu zebra. Je to užitečná fíčura. Ukazuje se, že kolikrát kamera indikovala někde přepal, ale doma na monitoru se ukázalo, že v těch místech kresba zůstala. A někdy to přepálené opravdu je a to v části záběru, kde to vadí. Je dobré si to vyzkoušet a nabrat nějakou zkušenost. Zebra v záběru vás potom upozorní: "Hele, zamysli se víc nad tím záběrem". Někdy je dobré zatáhnout kompenzaci expozice do mínusu nebo změnit kompozici záběru, někdy to je zbytečné. Po několika testech už zkušenost napoví.
Naopak někdy obrázek v hledáčku vypadá dobře, ale výsledek je nepoužitelný. Typicky to je případ, kdy člověk zatáhne expozici hodně do mínusu, na displeji hledáčku to ještě vypadá dobře, ale výsledek je moc tmavý. Hledáček má vysoký jas a to někdy klame.
Takže je dobré si takové situace nazkoušet s různou expozicí.
A vyplatí se zkusit záběry, které náhledem v hledáčku nevypadají slibně, ale nakonec se doma ukáže, že kamera světelné podmínky zvládla lépe, než v hledáčku ukazovala.
Pokud kameru vypnu s vyjetým zoomem
a zapnu ji za šera nebo ve tmě s hodně zdroji světla,
automatika zaostřování se nechytne:
Je to nepříjemné,
když chcete ulovit nějaký neopakovatelný záběr
a kamera nezaostří a nezaostří
a na přepínání na manuál už není čas. Co s tím?
Zkoušel jsem švenknout někam stranou, ale ve většině situací to nepomůže,
ani když se v záběru objeví rohy domů (například). Řešení je jednoduché a rychlé.
Odjet zoomem ke krátkému ohnisku a potom si zazoomovat. Jse to rychlé a spolehlivé. Začátek záběru se odstřihne.
Poznámka: Popisované chováné není známý jev, kdy kamera jezdí se zaostření sem tam a neví, co je správné. V tomtopřípadě se zaostřování nehne.
Pro mě velmi důležitým parametrem kamery při jejím výběru
byla schopnost zaznamenat točící se vrtule letadel.
Rotující vrtule nebo rotory vrtulníků musí na záznamu vypadat podobně,
jako je vnímá lidské oko v reálu.
Musí se jevit přirozeně,
"mázlé" rychlým pohybem jejich listů.
Bohužel i poměrně dokonalé (a drahé) přístroje s krásným obrazem mohou
při filmování z letadel nebo filmování letadel nepříjemně překvapit.
Typickým zástupcem takových nepříjemných překvapení je vrtule motoru v plných otáčkách,
která se oku jeví jako rozmazaná, ale na filmu je vidět jako pomalu trhaně se otáčející a tedy naprosto nepřirozeně.
Jako třeba na tomto videu (čas 2:45):
Ještě horší případ:
Kamery se snímačem CCD nemají s vrtulemi problém,
ale u kamer se snímačem CMOS je dobré se mít na pozoru a opravdu pečlivě zjišťovat,
co kamera umí a jak se v tomto případě chová (jde zřejmě o jiné "naprogramování" logiky nastavování času závěrky výrobcem).
Je třeba nastavit delší čas.
Je třeba si vybrat kameru, která umožňuje nastavení času závěrky. Například 1/50 sekundy.
To je čas, při kterém jsou vrtule správně mázlé.
Někdy mi připadají některé vymoženosti na různých přístrojích skoro zbytečné.
Nevím, jak bych je prakticky využil.
Stejně tak mi připadalo tlačítko "custom" na kameře Canon HV40.
Ale jen dö nedělního filmování!
Přemýšlel jsem, jakou funkci si na tohle tlačítko "navíc" nastavím a napadlo mě jen dát si na něj zvětšení obrazu. Kdybych někdy chtěl třeba kontrolovat ostrost.
V neděli jsme byli na letišti a já zkoušel filmovat letadla.
A když jsem kamerou sledoval model či velké letadlo,
proti šedivé obloze začal hledáček indikovat zebrou přepaly
a mě náhle v tom šrafování zmizel filmovaný objekt!
Aha! Už vím, co si na to tlačítko dám! Budu jím vypínat a zapínat indikaci přepalů. Ještě že tam to "zbytečné" tlačítko je!
Kamera má také ruční ovládání úrovně zvuku z mikrofonu.
Ovládání úrovně zvuku má dvě úskalí.
Nastavená úroveň se zobrazuje jako opravdu tenká zelená čárka napravo dole pod páskem zobrazujícím vybuzení mikrofonu.
Na displeji venku v exterieru ji nevidím, v hledáčku to je lepší,
ale mohla by ta zelená čárka být tlustší, nebo by napravo mohla být doplněna nějakou lepší barvou.
Mě se ten údaj blbě čte.
Horší je, že kamera při přepnutí automat - manuál a pak zpátky manuál - automat slyšitelně "utichne".
Točím-li třeba něco s motorem a mění se moje vzdálenost od zdroje zvuku,
rád bych si při přiblížení mikrofon stáhl a až jsem zase dál, tak přepnul na automat.
To si ale vyrobím dva nepěkné zvukové "dropouty".
Jinak platí, že chceme-li opravdu natáčet se zvukem,
je třeba si nasadit sluchátka a poslouchat, co zaznamenává kamera.
Ne to co slyší naše ucho.