image

Rady st�l� odkaz / permalink

27.12.2005

Co vám mohu poradit?

Používejte stativ stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

1.1.2006

Dobrou pomůckou i při snímání reportážních záběrů je stativ. I hodně klidná ruka při "širokém" záběru nezajistí klid záběru tak jako stativ!

Na záběrech to je poznat. Jsou jakoby "podrobnější". Divák může bez vyrušování pohybem kamery sledovat scénu.

Kamera umístěná na stativu vás také přinutí si záběr více promyslet.

Doporučuji stativ s fluidní hlavou. S kamerou potom lze pohybovat opravdu plynule.

Důležitou scénu 2x stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

1.1.2006

Točíte-li pro váš příběh důležitý záběr, pořiďte záběry alespoň dva.

Třeba z různého místa kvůli světlu, ale hlavně různé v čase. Pokud se totiž jeden nepovede (kvůli světlu, nevhodném zvuku v pozadí, nevhodné poznámce zúčastněných a podobně), budete mít ten druhý!

Na začátku pásky stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

26.12.2006

Až budete video stahovat z kamery do počítače, nepříjemně vás zaskočí, že vám nepůjdou stáhnout ty úplně první vteřiny z pásky. A vy jste zrovna na úplný začátek pořídili důležitý záběr!

Na začátku nové pásky pořiďte cca 10 sekund záznamu, který budete moci oželet. Nafilmujte třeba zem pod vámi. Až budete video stahovat do počítače, bez problémů stáhnete i úplný začátek vašeho filmu.

Pokud nafilmujete na začátek pásky svoje hodinky, budete moci zkontrolovat, zda sedí čas zaznamenaný v timecode videa.

Málo světla stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

14.2.2007

Kúpil som si kameru PANASONIC NV GS 300 ... učím sa všetko len... len nerozumiem tomu nočnému snímaniu vo farbe. Keď to zapnem, tak najmenší pohyb kamery a všetko je rozmazané. Načo to potom je, keď nemôžem zachytit žiadny pohyb? Teraz neviem či je na vine kamera, alebo ja.

Tak takto se jistě podiví nejeden novopečený majitel kamery.

Moje zkušenost i zkušenost mých kamarádů je taková, že noční programy na kamerách jsou prakticky nepoužitelné. Buď jsou snímky rozmazané až k nečitelnosti nebo je záběr roztrhaný k nekoukání. Takže je to opravdu jen na statické záběry. Neměl by se moc pohybovat ani snímaný motiv, ani kamera. Je lepší místo nočního režimu použít denní. Záběr je sice tmavý, ale nerozmazaný.

Šero a tma je prostě nepřítel fotografa i kameramana. Nebo naopak: dobré světlo je jejich přítel. Jde-li to, je dobré si scénu přisvětlit. Alespoň trochu. Někdy stačí svíčky na stole a vyjde z toho pěkný náladový záběr.

Problém je, pokud se točí ve větším prostoru. Tam při slabém osvětlení (např. spoře osvětlený taneční sál) vyjdou záběry opravdu tmavé - smutné. Dá se něco zachránit ve střihacím programu, který umožňuje úpravu jasu. Ale to je jen berlička. Tak jako fotograf sní o pořídném blesku, sní kameraman o partě osvětlovačů :-)

Kompozice st�l� odkaz / permalink

12.11.2006

Při filmování nestačí jen mít kvalitní vybavení a dobré světlo. Je třeba dát záběru správnou kompozici.

Když nezvolíte vhodnou kompozici záběru, bude divákům vašeho filmu "něco vadit". Nebudou přesně vědět co, ale špatně zvolená kompozice záběru je bude rušit od vnímání vámi zaznamenaného děje.

Asymetrie st�l� odkaz / permalink

11.11.2006

Filmovaný objekt by neměl být ve středu záběru.

image