image

Video stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

19.09.2011

První, na co jsem se u fotoaparátu Sony HX9V podíval, byla schopnost točit video. Chtěl jsem si vyzkoušet, jak se fotoaparát-kamera ovládá, jak zvládá různé situace.

Vše jsem dělal z ruky, bez stativu, bez pokládání fotoaparátu na zídky a podobně. A taky bez nějakého zvláštního nastavování. Abych věděl, jak se bude aparát chovat v rukou laika.

Záběry jsem opatřil čísly pro snadnější propojení s komentářem zde.

V některých záběrech se objeví několik snímků zelené barvy. To je nějaký problém střihu na mé straně, objevuje se náhodně a po každé na jiném místě. Budu to muset vyřešit, ale s fotoaparátem to nemá nic společného.

Teď už tedy k tomu, co jsem zkoušel - v závorce je hodnocení:

  • 1 - nehybná kamera, pohyb objektů v záběru, nejširší ohnisko
  • 2 - nehybná kamera, pohyb objektů v záběru, plný zoom
  • 3 - pohyb objektů v záběru ve slabším světle, zdroje světla
  • 4 - pohyb s kamerou, chůze, švenkování - "rozhlížení se"
  • 5 - přechod mezi různými scénami, chování clony (pěkný přirozený přechod, dobrý kompromis mezi vykreslením oblohy a průčelí domů)
  • 6 - to samé, ale s přechodem na detail (kamera spravně dala přednost detailu)
  • 7 - plný zoom do zastíněného prostoru (váhání autofokusu)
  • 8 - rychle se pohybující objekty napříč osou objektivu
  • 9 - zoom, vykreslení detailů
  • 10 - chování expoziční automatiky, kompromis mezi expozicí oblohy a průčelí domů ve stínu
  • 11 - obdobný případ, obloha nahoře versus zastíněná plocha náměstí
  • 12 - podvečer, náměstí ve stínu, slabší světelné podmínky
  • 13 - plný zoom, slabší osvětlení kontra menší světelnost objektivu na dlouhém konci (výsledek nečekaně dobrý)
  • 14 - průchod, protisvětlo
  • 14 - nejblbější okamžik na filmování, šero, žádné kontrastní světlo od zapadajícího slunce, žádné umělé zdroje světla, ...
  • 16 - použití zoomu během záběru
  • 17 - pohyb s kamerou, přeostřování
  • 18 - drobné zaváhání autofokusu (celkem běžná záležitost i u lepších kamer, v takových světelných podmínkách je třeba s tím počítat)
  • 19 - pohled do šera (tady automatika příliš vytáhla jas, ale ještě to dopadlo dobře, v takovém případě je třeba si pomoci zatažením expozice do mínusu)

  • 20 - poslední zbytky slunce, hodně velký kontrast náměstí v šeru a horních partií domů v paprscích slunce (kamera zvolila dobrý kompromis, prostor náměsí dole je čitelný a obloha není přapálená)
  • 21 - rychlost změny expozice (změna expozice bez chyby)
  • 22 - hodně kontrastní scéna, věž v hlubokém stínu (nečekal jsem, že bude z věže něco vidět, a kupodivu je a bez přepalu oblohy)
  • 23 - scéna s kouřem (kamera má problém, drobně ale přeci jen tápe, v záběru jsou patrná rychlá přeostřování)
  • 24 - opět kamera v pohybu, tentokrát běžím ohnutý s kamerou u země (dopadlo výborně)
  • 25 - fotoaparát v natažené ruce a za chůze (super výsledek!)
  • 26 - pohyb, kamera nenápadně u pasu
  • 27 - zbytky přirozeného světla, převládá umělé osvětlení
  • 28 - průjezd, na konci dost silně prosvětlený dvůr (automatika zvolila expozici správně)
  • 29 - několik záběrů v "nanicovatém" světle (dopadlo docela dobře)
  • 30 - tady jsem si pomohl zatažením expozice do mínusu, tohle automatika sama nezvládla
  • 31 - velmi kontrastní scéna (automatika zvolila dobře, je čitelný prostor před obchodem i prostor uvnitř)
  • 32 - displej fotoaparátu je sice dobře vidět, ale temná scéna nedovoluje držet fotoaparát rovně, majáček a koncová světla matou automatiku a ta tápe v ostření
  • 33 - pohled dolů "do vody", aparát dobře zaostřil
  • 34 - panoráma, autofokus záběr pokazil, příčinou jsou zřejmě světla v záběru
  • 35 - autofokus totálně mimo, zkoušel jsem mu pomoci namířením jinam, ale po návratu do tohoto směru se autofokus rozjel - že by ten reflektor proti?
  • 36 - tady autofokus také nechtěl zaostřit, pomohlo tomu přesunutí ostřícího bodu na ta světla
  • 37 - zkouším rychlou chůzi a potom běh (Stabilizace zase na výbornou, ale běh už je moc, dopady nohou už záběr roztřesou. To, že autofokus občas rozostří záběr, to je v těchto podmínkách pochopitelné.)

  • 38 - pohled do černé vody, málo míst v záběru, kde se autofokus může chytit
  • 39 - zoom, slabě osvětlená scéna, objekty v různé vzdálenosti, test, zda se v tmavých partiích objeví šum, záběr na oblohu s poletujícími racky, bude na obloze šum? budou ptáci v šumu vidět?
  • 40 - pouliční osvětlení, podání barev (mě se líbí, přirozené barvy, odpovídá to mému vjemu)
  • 41 - zase pohyb s kamerou, mnoho lokálních zdrojů světla v záběru, "divoké" švenkování (obraz sice občas neostrý, ale je to čitelné, koukatelné)
  • 42 - pravidelný vzor v záběru, test sklonu k moiré

Na co jsem přišel. Fotoaparát neumožňuje ruční korekci expozice během natáčení záběru.

Fotoaparát nemá clonu, jen se zapíná a vypíná filtr. Expozice je tedy řízená jen přepínáním mezi dvěma clonovými čísly a změnou času. Co to udělá třeba při natáčení vrtulí?

Fotoaparát rychle a úspěšně ostří. Až při opravdu slabých světelných podmínkách autofokus ztrácí dech. Dá se mu pomoci tím, že se vyvolá ostřící bod a ten se kurzorem posune na místo v záběru, kde se autofokus může chytit.

Dočetl jsem se v reklamním materiálu, že stabilizace umí vyrovnávat pohyby aparátu za chůze. A opravdu tomu tak je, i za chůze se dají vyrobit koukatelné záběry. Překvapivý výsledek!

Mikrofon poskytuje překvapivě dobrý zvuk! jen windshield – ochrana proti "větru v mikrofonu" nic moc, poměrně slabý vítr dost v mikrofonu zachrastí, ale moc jsem od toho moc nečekal. Mikrofon se prostě před větrem musí chránit mechanicky.

Ovládání zoomu není "kamerové", o nějakém plynulém zrychlování a zpomalování nájezdu se může kameramanovi jen zdát.

Velmi příjemně mě překvapily záběry za šera. Čekal jsem velký šum, ale ten se nekoná. I noční záběry vycházejí pěkně. Vyvážení bílé i řízení expozice pracuje dle mého soudu výborně, záběry z noční ulice zachovávají amosféru, přirozené světlo, barvy. Nekoná se ani žádné trhání.

V českých diskuzích koluje názor, že fotoaparát předčí kamery v cenové relaci 1000 €, ale to není dle mého názoru pravda. I kdyby dával stejný obraz, tak ergonomie fotoaparátu je oproti kameře prachbídná. A fotoaparát nemá ani možnosti ovládání kamery, některými nastaveními prostě nedisponuje.

Celkově se mi možnost natáčet s fotoaparátem HD video líbí, kvalita videa je výborná, bez problému lze záběry pořízené aparátem zařadit k záběrům z jiné kamery. Jako videozápisník super volba!

Záběry s dlouhým ohniskem stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

07.04.2012

Typickým případem, kdy se využívá delší konec objektivu je návštěva zoologické zahrady. Zvířata jsou od filmaře dál, nejde se k nim přiblížit a pořízení detailního záběru tak vyžaduje co nejdelší objektiv.

Komentář, jak to dopadlo, je ve videu. Zde jen shrnutí:

  • Udržet záběr v klidu je při dlouhém ohnisku problém. Často jsem musel natočit záběr delší a při střihu jsem z něj vybral úsek, kdy jsem měl nejklidnější ruku.
    (řešením je stativ)
  • Fotoaparátu trvá v některých připadech dlouho, než zaostří. Je třeba s tím počítat a natočit záběr delší, aby po ustřižení nezaostřeného začátku zbyl do filmu použitelný záběr.
  • Fotoaparátu po ukončení snímání trvá velmi dlouho, než záběr zpracuje a uloží. Mezi tím může začít jiný děj, který nebudete schopni zaznamenat. Dá se to obejít tím, že mezi záběry, kdy třeba potřebujete přezoomovat na detail, nezastavíte záznam, ale necháte ho běžet po celou dobu. Doma potom ty přejezdy vystřihnete.
  • V mnoha případech je displej málo čitelný, někdy není čitelný vůbec. Kdo točí také normální kamerou, často si vzpomene, jak je hledáček úžasná věc!

Zpomalené záběry stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

27.09.2011

Byl jsem také zvědavý, jak půjdou záběry z fotoaparátu zpomalovat. Šel jsem večer na nábřeží a zkusil filmovat racky v letu.

Udržet racka v letu v záběru, když máte fotoaparát v natažených rukou před sebou, objektiv vyjetý na velké přiblížení, to se musí nacvičit. Blbnul jsem takto u zábradlí dvacet minut, než se mi podařilo ulovit nějaké kloudné záběry. Nějakou chvíli na mě civěl manželský pár z Japonska, který si mé bláznivé pohyby nespojil s poletováním racků nad řekou. Koukali na mě opravdu udiveně! image

Fotoaparát jsme měl nastavený na 1920×1080 / 50p AVCHD. Zpomalení by tedy mělo být bez problémů. Ve střižně se mi ale zase objevil problém se zelenými okny místo záběru. Problém je zřejmě v tom, že střižna nepodporuje toto rozlišení a snímkovou frekvencu 50 snímků za vteřinu.

Na začátku ukázky jsou záběry v normální rychlosti, aby bylo vidět, jak rychle se racek pohybuje. V druhé polovině jsou tytéž záběry zpomaleny. Dopadlo to docela dobře.

Mikrofon stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

14.03.2012

Při natáčení videa je důležitý také záznam zvuku. Jak si v této oblasti fotoaparát vede?

Velmi dobře. Fotoaparát natáčí stereofonní zvuk, to ale bývá u kamer problém. Posloucháte-li zvuk kamerou nahraný s dostatečnou intenzitou, často se stává, že se zdroj zvuku stěhuje náhodně mezi levým a pravým kanálem a působí to velmi rušivě. HX9V tímto neduhem netrpí. HX9V dává zvuk s přiměřeným stereofonním efektem a dokáže sejmout i zvuk z větší vzdálenosti od fotoaparátu.

S větrem se HX9V vyrovnává velmi dobře. Vzduch proudící kolem těla fotoaparátu je slyšet až když opravdu fouká. A dá se poměrně jednoduše zařídit, aby vítr v mikrofonu nechrastil. Ukázka je natočena za poměrně silného větru, je to poznat i podle pohybujících se větví jehličnanu. Vítr je v mikrofonu slyšet, ale není to hluk, který by úplně překryl zvuky z okolí. V čase 0:20 jsem dlaní mikrofony zastínil a zvuk je už bezproblémový.

Pokud by někdo chtěl ochránit mikrofony před větrem nějak systematičtěji, stačí si vyrobit z průzvučného materiálu krytku mikrofonů, která tomuto chrastění na větru zabrání. Jednoduše to jde třeba z vaty.

Problémy stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

28.11.2011

Na co při točení videa narazíte?

  • Ve videu není uložen časový údaj. Jediným záznamem o čase, kdy bylo video natočeno, je datum vytvoření souboru s videem. Kopírováním souborů přijdete i o tento časový údaj.
  • Zoom je pomalý.
  • Po zastavení záznamu fotoaparát dlouho zapisuje na kartu a není možné hned točit další záběr.

Paměťová karta stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

09.09.2013

Ve fotoaparátu mám SD kartu Kingston 32GB, Class 4, 15 MB/s. To je karta odpovídající doporučení v návodu, karta, kterou mi k fotoaparátu prodali v prodejně Foto-Škoda.

Problém té karty je rychlost. Když natočím 30 sekund videa, ukládá se cca 7 vteřin! To někdy způsobí, že nestihnu točit další záběr.

Řešením je pořídit rychlejší kartu. Karta SDHC Class 6 30 MB/s uloží totéž za poloviční dobu, tedy za cca 3 vteřiny.

Druhý akumulátor stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

27.01.2012

Fotoaparát při filmování poměrně dost "žere". Akumulátor se při natáčení vybíjí nepoměrně rychleji, než při pořizování statických snímků.

Zpracování obrazu procesorem aparátu vyžaduje své. Pozná se to i podle toho, že fotoaparát docela hřeje.

Moje zkušenost je taková, že pro pořízení cca 60 minut záznamu (běžně potřebného pro cca pěti až desetiminutový klip) jedna baterka nestačí. Během jedné procházky městem, během návštěvy nějaké kulturní akce, prostě během dvou tří hodinové aktivity, kdy se rozhodnu něco natočit, vypotřebuji jednu baterku zcela a jednu asi z poloviny.

Podél Ohře na západ ke stažení stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

14.09.2012

Pokud se chcete podívat, jak lze točit malým foťákem Sony HX9V, můžete si stáhnout video ve formátu určeném na promítání na velké LCD televizi (nebo na obrazovce počítače).

Video si stáhněte k sobě kliknutím pravým tlačítkem myši na níže uvedený odkaz a v kontextovém menu, které se vám u kurzoru myši objeví, zvolte Uložit odkaz jako ...:

kolmanl_info_let20120907.wmv [1.6 GB]

Do televize video dostanete buď tak, že budete promítat z počítače a ten propojíte s televizí HDMI kabelem, nebo video nahrajete na USB paměť a tu strčíte do televize.

Mé úsilí samozřejmě předpokládá, že se film promítá přes celou obrazovku, ne někde v okně mezi ostatními programy na obrazovce image

Pro zajímavost:

  • sestříhané video se generovalo několik hodin
  • na YouTube jsem film uploadoval několik hodin
  • video, které jste si stáhli jsem uploadoval přes dvě hodiny
  • z výše uvedeného odkazu ho stáhnu za cca hodinu
  • kopírování na USB trvá skoro 10 minut

(K internetu jsem připojen přes kabelovku UPC)


předchozí stránka imageFotografováníZhodnoceníimage následující stránka