DaVinci Resolve je program pro střih videa.
Vyrábí ho firma Blackmagic Design, jejíž hlavním předmětem výroby jsou filmové kamery,
a dělá ho ve dvou verzích DaVinci Resolve a DaVinci Resolve Studio.
Ta první verze je zadarmo a pro amatéra střihače je myslím plně dostačujícím nástrojem.
Je srovnatelný se střihovým programem Adobe Premiere.
Když se mě teď někdo zeptá, jaký program se má naučit, jaký program si má sehnat, když chce začít stříhat svoje videa, poradím mu DaVinci Resolve.
DaVinci Resolve ve verzi Studio využívá grafickou kartu.
Je to podstatná věc, práce v programu je teď pro mě naprosto plynulá.
A hlavně se zrychlil render!
Grafická karta (GIGABYTE GeForce RTX 3060 Ti AORUS ELITE 8G ver. 2.0 LHR, 8GB GDDR6)
jede na 50% a teplotu má do 50 stupňů,
mohla by jet na víc, ale zřejmě tomu brání rychlost čtení z externího SSD disku.
CPU nedělá nic a tak je počítač během renderu plně použitelný.
To se mi potvrdilo, když jsem dělal pokusy s externími disky, respektive pokusy s různými USB porty na svém počítači. Viz Není USB jako USB!
Pomalé porty umožňují čtení z externího SSD disku rychlostí 42 MB/sec, rychlé porty pustí 500 MB/sec. To je o řád vyšší rychlost.
Na renderu se to projeví, trvá kratší dobu. A grafická karta potom jede na 100%.
Za něco kolem dvou tisíc plus vám
Blackmagic Design
prodá s licencí DaVinci ResolveStudio speciální klávesnici,
se kterou je možné stříhat video.
Je to příjemná věc, zrychluje prvotní sestavování filmečku.
Stříhal jsem vždycky v záložce Edit,
ale tato klávednice je určena primárně pro práci v záložce Cut.
Během půl hodiny jsem tomu přišel na chuť!
Tlačítkem SOURCE se přepnu na zdrojový materiál a kolečkem se posouvám
a koukám a hledám správnou část záběru.
Můžu si video přehrávat - spustit a zastavovat klávesou STOP/PLAY.
Kolečkem najedu na začátek záběru a klepnu na klávesu IN,
kolečkem najedu na konec záběru a klepnu na klávesu OUT.
Klávesou APPND přidám vybraný kousek na konec timeline.
Klávesou TIMELINE se přepnu do již nastříhaného a klávesou STOP/PLAY si kousek mohu přehrát.
Pak se klávesou SOURCE vrátím do zdroje a vybírám další záběr.
Jde to fakt rychle!
To kolečko je oproti myši úplně jiný styl práce,
snadno s ním mohu najít třeba mrknutí očí.
Je to velmi přesné, přitom kolečkem snadno odjedu i někam dál.