image

Volnoplošné modelování, T-spline stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

27.03.2020

Zatím, co běžné modelování probíhá na základě 2D náčrtů s kótami, s přesnými rozměry, s náčrty přesně rozmístěnými v prostoru, volnoplošné modelování umožňuje pracovat s tvary podobně, jako jsme, když jsme byli děti, tvarovali něco z plastelíny. Tvary ale nemačkáme prsty, ale taháme a tlačíme na části síťové struktury, na její vrcholy, spojnice a plochy. A můžeme si zvolit, zda se plocha pod našima rukama má deformovat v plynulých tvarech (T-spline) nebo se má někde vytvořit ostrá hrana. Síť, za kterou taháme, si můžeme libovolně kdekoli zhustit, nebo naopak zjednodušit, udělat větší "oka", to podle toho, jak veliký, jak podrobný tvar chceme někde vymodelovat.

Zmínky o volnoplošném modelování najdete pod různými názvy:

  • volnoplošné modelování
  • sculpting
  • T-splines
  • forms

image

Rozdíl oproti modelování přes 2D náčrty je v tom, že modelování volného tvaru se v timeline ukáže jako jedna operace. Nedá se vrátit v čase, nedá se otevřít náčrt někde zpátky v čase na timeline, co jednou ve tvaru uděláte, to už nevrátíte. Návrat zpět v čase je možný jen přes Undo, to pokud výkres neuložíte, nebo přes návrat k nějaké předchozí dříve uložené verzi.

Volnoplošné modelování v T-spline plochách je důležitá schopnost programu Fusion 360, je to silnější a praktičtější nástroj než je loft mezi dvěma křivkami.

Poznámky stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

28.03.2020

Volnoplošné modelování je trochu jiný svět. Jako u všeho i v tomto případě jsem až po nějaké praxi pochopil, co mi radí ostatní. Třeba jedna rada u volnoplošného modelování zní:
PŘI VYTVÁŘENÍ MODELU ZAČNĚTE U JEDNODUCHÉHO TVARU A TEN POSTUPNĚ UPRAVUJTE A PŘIDÁVEJTE VÍCE A VÍCE DETAILŮ.

image

Tak jsem některé věci dělal napětkrát, než jsem se naučil postup a taktiku, kterou se dostanu ke kýženému výsledku.

image

Důležitý poznatek pro mě byl, že se nad plochami, které volnoplošným modelováním vzniknou, dají definovat operace obrábění pro můj stroj. Není třeba plochy převádět na objemy, CAM vypočte dráhy nástroje tak, aby vzniknul na polotovaru tvar nadefinovaný ve výkrese jako t-spline plocha.

Pojmy stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

09.04.2024

image

image

Nějaká slovíčka:

  • vertex - vrchol
  • edge - hrana
  • face - plocha
  • straighten - napřímení
  • creasing - udělat puky jako na kalhotách

Fusion 360 je T-spline modelář.

image

NURBS (Non-Uniform Rational B-Splines) a T-spliny (T-Splines) jsou oba matematické metody používané v počítačové grafice při modelování ploch.

NURBS jsou založeny na B-splinech, což jsou matematické křivky a plochy, které jsou definovány pomocí bodů ovládání a váh. Každý bod ovládání má asociovanou váhu, což umožňuje NURBS reprezentovat širokou škálu tvarů s různými úrovněmi zakřivení.

T-spliny jsou také založeny na B-splinech, ale mají navíc schopnost snadného přidávání nebo odstraňování bodů ovládání, aniž by byla narušena spojitost nebo hladkost plochy. To umožňuje rychlejší iterativní úpravy modelů a přizpůsobení geometrie s menšími rušivými úpravami. T-spliny jsou flexibilnější, co se týče úprav geometrie. Mohou se snadno přizpůsobit změnám topologie povrchu bez potřeby komplikovaných úprav.


zpátky na: Jak rychle připravit díly pro řezání │ dál na: Tutoriály k volnoplošnému modelování


přehled kapitol:

  1. Fusion 360
  2. Naučím se Fusion 360!
  3. Vlastnosti
  4. Vagón
  5. Návody, tutoriály
  6. Rozhraní
  7. Můj pohled na Fusion 360
  8. Strategie a taktika
  9. Strategie a taktika 2
  10. Tipy a triky pro modelování ve Fusion 360
  11. Tutoriály tématicky zaměřené
  12. Tutoriály kreslení modelů
  13. Komplexní ukázky práce
  14. Cvičení 1 - Stojánek na vajíčka
  15. Cvičení 2 - Lodička
  16. Cvičení 3 - Letadýlko
  17. Cvičení 4 - Letadýlko s 3D díly
  18. Další práce
  19. Proč, nač
  20. Pluginy
  21. Animace
  22. Fusion 360 - MANUFACTURE (výroba)
  23. Poznámky
  24. Na co si dávám pozor
  25. Jak rychle připravit díly pro řezání
  26. Volnoplošné modelování, T-spline
  27. Tutoriály k volnoplošnému modelování
  28. Klávesové zkratky k volnoplošnému modelování
  29. Tutoriály pro 3D
  30. Problémy
  31. Skripty, makra, programování, API
  32. Na závěr
  33. Novinky ve Fusion 360
  34. Správa
  35. Správa - Preferences
  36. Klávesové zkratky
  37. Fusion 360 a router Stepcraft
  38. Fusion 360 a router Lupa
  39. Fusion 360 a 3D tiskárna Průša
  40. Fusion 360 a STL
  41. Práce s STL
  42. Zdroje
  43. Modely ke stažení

(zveřejněno v rubrice Modely letadel | Dílna | CNC router | Fusion 360)