image
Poznámka pro laskavého čtenáře: Každé článečky tohoto druhu jsou zastaralé už v den svého zveřejnění. Proto mám u každého článku datum - informaci o tom, zda jde novinku nebo o historii. I staré články mají svoji cenu, je to svědectví o době nedávno minulé, je to svědectví o tom, jak se příběhy stále opakují a lze v nich najít i nějaké poučení.

Canon MVX25i stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

21.05.2005

Protože stará kamera Sony TR501E definitivně dosloužila nejen morálně, ale i fyzicky (drahá oprava hlav a dva měsíce poté nečitelný hledáček), rozhodli jsme se investovat do kamery nové.

Nejdřív jsem uvažoval o Canon MV750i. Jednalo se o končící typ, jehož cena den ode dne padala až slezla na nějakých 14 tisíc, kvalita obrazu byla pro zamýšlený účel dostačující a hlavně kamera měla analogový vstup s možností nahrávat z něho do kamery (externí snímací prvek) nebo signál digitalizovat do počítače.

Při čtení různých diskuzí a recenzí však ve mě začal hlodat červík pochybností. Kamery kvalitativně o stupeň lepší byly v ceně do 25 tisíc. Výběrem z různých značek padla moje volba zase na Canon. Tentokrát na typ MVX250i. Předhodil jsem ji doma jako alternativu levné 750-ky a návrh se hned ujal. Lepší kamery byly zase skoro o 10 tisíc dražší a jejich cena už překračovala psychologickou hranici 30 tisíc. Bylo rozhodnuto.

Když jsem však na internetu hledal, kde 250i koupit, náhle se začaly objevovat nové nižší ceny vysněného modelu Canon MVX45i. A to dokonce pod 30 tisíc. Kamera má velký snímací čip, větší optiku, možnost ostření kroužkem, optickou stabilizaci. Proti 750i dělo o tři třídy lepší! Začal jsem doma o ní mluvit a vážně o ní přemýšlel. Čas běžel. Polovina mého zdůvodňování byla o tom, že ji budeme mít na dovolenou. Kamera je letošní novinkou slibovanou na květen, ale v půlce května o ní nikdo neví. Optimistické předpovědi říkají na konci května (odjezd na dovolenou), reálné o půlce června (po dovolené).

Nakonec jsem se z časových důvodů - týden a něco do dovolené - rozhodl pro starší MVX25i. Pro mě jediný rozdíl: chybějící optická stabilizace. Přesvědčila mě i příznivá recenze na webu Videokamery.cz: Krásný a výkonný mazlík: Canon MVX25i . Ale ani ta nebyla nikde k mání. Začal jsem obtelefonovávat různé obchody a po půdni telefonování se na mě v jednom obchodě usmálo štěstí. Jeden kousek tam měli a druhý den už jsem si běžel pro balíček na poštu.

První dojmy stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

21.05.2005

První, co mě napadlo, když jsem ji vytáhl z krabice bylo: ta je ale malá! Proti staré "Sonce" je poloviční a o něco lehčí.

Zkouším první záběry po bytě, z okna, v šeru chodby. Už při prvním shlédnutí obrazu na televizi a později na obrazovce počítače je jasné, že obraz je lepší než ze staré kamery video 8. Obraz je evidentně ostřejší a sytější.

Večer věnuji výuce ovládání a na noc dávám kameru nabít. Zítra ji vyzkouším na výletě do Prahy.

image

V Praze jsme v 9 hodin. Slunce už pálí, modrá obloha a na ní pěkné kumulky. Chodíme po městě a já si zkouším různé typické situace. Švenkování z hlubokého stínu do slunce zalitého prostoru a naopak. Záběry kontrastních objektů a naopak objektů, na nich detaily nebyly kvůli osvětlení moc vidět. Filmování v interiéru obchodů osvětlených různými druhy světla (vynadáno, že se to u nich nesmí, jsem dostal jen dvakrát). V interiérech dobře osvětlených i v interiérech tonoucích v šeru. Zkouším panoráma. Pomalu, tak jak to má být, i rychle, kdy se obraz na staré kameře jevil "roztrhaný". Zkouším schopnost ostření na malé nevýrazné objekty a v souvislosti s tím i ruční ostření.

Zkouším snímání zvuku na klidných místech i na hodně rušné ulici. Sleduji, kde fouká vítr, a jsem zvědavý, jak se to ve zvuku při promítání projeví.

Občas zkusím i nějakou fotku a krátké video zaznamenané místo na pásku na paměťovou kartu. Celkem jsem takto probendil skoro 8 hodin. Natočil jsem necelou 3/4 hodinu záznamu na pásek a pořídil asi 20 fotografií. To vše na malý originální akumulátor. Jsem zvědavý, jak to dopadne.

Doma připojuji kameru k televizi a pošutím záznam. Záběry ve výborných světelných podmínkách jsou perfektní. Ostrý dobře čitelný obraz, věrné barvy. Při přechodech světlo stín žádné zaváhání v nastavení expozice a i ostření perfektní. I v interiérech dává kamera barevně neutrální obraz. Oproti foťáku, kde honím nastavení teploty barev, tady kamera to samé zvládá sama. Vše co zatím vidím ve mě budí spokojenost.

Nejvíce jsem ale překvapen - příjemně! - snímáním zvuku. Kamera si dobře poradila s tichem prázdného dvorku i s hlukem motorů těsně nad námi přelétávajícího letadla. A hlavně se perfektně chová ve větru. Zatímco u staré kamery vítr, ve kterém jsme se občas pohybovali, způsoboval v mikrofonu hrozný lomoz, v tomto případě zapnutý "větrný štítek" tyto pazvuky eliminoval. V silném větru to asi bude horší, ale tohle mě nadchlo.

Fotky vypadají dobře. Barvy jsou možná trochu moc syté. Ale jinak normální fotky z normálního dvoumegového foťáku.

Co mě však zklamalo byly fotky pořízené přímo při natáčení videa na pásek. Měl jsem představu, že během filmování stisknu tlačítko "foto", a kamera pořídí během natáčení dvoumegový snímek. Ale není tomu tak. Kamera zaznamená snímek v "kamerovém" rozlišení. 640 x 480. Nic moc.

Ani video zaznamenávané na kartu mě moc nenadchlo. 320 x 240 je asi velikost vhodná pro internet a obraz vypadá docela dobře. Ale když se zvětší na 200%, moc se na něj koukat nedá. Je jakoby rovnoměrně rozmazaný. Přitom na videa stažená z internetu běžně v 200% zvětšení koukám a působí na mě subjektivně lépe.

Tím, že je kamera malá, se dobře nosí. Asi jako digitální fotoaparát. To půlkilo na krku není tak hrozné a ani vám na břiše nijak netrčí. Držení je ale kvůli velikosti o něco horší. Mohla by být o něco větší. Hlavně asi o jeden dva cm vyšší. Jak se mi dlaň obtáčí pod kameru, tak mi palec vychází až nad spoušť. Chci-li mačkat palcem spoušť, musím ho nepřirozeně zkrčit a delší držení kamery je tak křečovité. Zkusím spoušť mačkat kloubem place.

Kde nakoupit? Kde vybrat? Kde vyzkoušet? stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

21.05.2005

Když se rozhodnete koupit nějakou elektroniku, která není hromadně prodávána (méně často prodávaný druh nebo typ), téměř jistě narazíte na problém jak a kde si z nabízených značek a typů vybrat.

Třeba jako já, když jsem se rozhodl ke koupi kamery a nechtěl jsem nějaký spotřební - rozuměj běžný - typ.

Možná je to jinde lepší. Ale tady u nás na severu Čech moc velký sortiment ve specializovaných obchodech k vidění nikdy nebyl a není k vidění ani teď.

Když se v Teplicích po revoluci objevila firma K&B Expert, myslel jsem, že se blýská na lepší časy. Velká prodejna zavalená množství elektronického zboží. Prodavač, který ví o čem mluví a dokáže poradit. Časem jsem však zjistil, že modely zařízení na prodejně vystavené jsou vždy modely končící a nové si lze prohlédnout jen v katalogu. Lze je objednat, ale předem vyzkoušet ne.

Časem se objevily obchody jiných firem. Namátkou vyjmenuji z okolí Okay nebo Datart. Velké prodejny, hodně zboží, ale spíše hodně kusů od jednoho typu. A zufalý personál. I minimálně poučený zákazník se nestačí divit, co se od prodavačů dozvídá za bludy. Jejich prodeje ale přitlačily ke zdi i K&B Expert. Šikovný zboží znalý prodavač odešel (asi byl moc drahý) a dnes to u nich vypadá jako v ostatních "šopech". Obchody ve městě obsazují Vietnamci s "low-end" zbožím.

Co mi potom zbývá, když chci něco koupit? Hledání na Internetu, porovnávání katalogových údajů, čtení referencí šťastných majitelů. A dělá to tak spousta dalších lidí. Přitom bych si o tom rád popovídal s odborníkem a nějaké to procento na ceně připlatil. Už jen pro ten plezír z nakupování. Ale není kde a s kým.

Co bych ještě chtěl a potřeboval stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

23.05.2005

Pro mé účely ještě potřebuji:

  • druhý akumulátor
  • firewire kartu do PC
  • kamerový stativ - vyhlídnutý mám Velbon CX480 - přinesl Ježíšek 2005
  • širikoúhlou předsádku
  • šedý filtr
  • externí mikrofon
  • bezdrátovou snímací kameru

Zatím ale nejsou peníze!

Další dojmy stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

23.05.2005

Po několika dnech používání:

Velikost kamery, držení stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
23.05.2005

Kamera je na nošení příjemně malá.

Její malá výška svádí při držení a delším záběru povolit trochu pravačce. Výsledkem je mírné naklonění kamery nalevo a tím ujetý horizont. U fotek se to srovná v editoru, ale u filmu je to trvalá vada.

Druhá ruka, kterou jsem byl zvyklý používat jako stativ, musí pomoci kameru držet ve správné poloze. Je to věc cviku.

Výdrž aku stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
12.06.2005

S originálním akumulátorem Canon E160814 NB-2LJ 720 mAh lze natočit udávanou hodinu záznamu.

Není to však na nějaké pokusničení nebo současné fotografování a používání blesku. Znamená to natáčet prostřednictvím hledáčku, jen výjimečně převíjet zpět a kontrolovat záznam a kameru vypínat.

Proto je dobré mít záložní akumulátor. S tím lze tu hodinu bezpečně pokrýt i při občasném používání LCD displeje, s občasným převíjením a kontrolováním výsledků práce a fotografováním. Já jsem si pořídil Aku GP Batteries 580 mAh.

Video ukládané na kartu stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
24.05.2005

Video zaznamenávané přímo na kartu nebo na kartu přetažené ze záznamu na pásku má rozlišení 320 x 240. V tomto rozlišení vypadá docela dobře. Jen barvy jsou o poznání sytější než originál. Obraz je ale poměrně neostrý a je dobrý pro snímámání motivů, které zabírají většinu záběru. Drobné objekty dále od kamery nejsou dobře čitelné.

Původně jsem chtěl využít možnost uložit video na kartu jako snadnou cestu k jednoduchému střihu a umístění videa na Internetu. Ale pracnější cesta střihu v počítači a až zde zmenšení rozlišení a komprese pro Internet dává pro mě subjektivně lepší výsledky.

Na noční ulici stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
24.05.2005

Abych zjistil možnosti přístroje filmovat v noci, zkusil jsem několik záběrů na naši ulici. Je to typický noční motiv a pro mě to je připrava na dovolenou. Cílem bylo zjistit, jaký režim kamery použít a jaká úroveň osvětlení je hraniční pro smysluplné filmování. Zkouším statický záběr a potom pomalé švenkování, které mi nahradí pohyb motivu v záběru.

První co zkouším je běžný režim kamery. Podle očekávání je na tom kamera oproti mému oku podstatně hůře. Rozlišitelná jsou místa osvětlená lampami. Zbytek záběru tone ve tmě.

image

Naproti přes ulici je vila. Na záběru z kamery po ní není stopa. Atmosféra záběru však odpovídá skutečnosti a i pohyb je zachycen bez rozmazání.

Druhý přichází na řadu režim night. Statický záběr vypadá docela dobře. Je sice ujetý barevně, ale ze tmy vystupuje i vzdálené pozadí.

image

Stačí však kamerou pomalu pohnout a kouzlo je pryč. Jsou vidět jen světelné čmouhy. Záběr je úplně nepoužitelný.

image

Jako poslední zkouším program pro snímání se slabým osvětlením. I zde se ukáže více objektů, ale obraz je zrnitý a barevně úplně ujetý.

image

Žádný zázrak se tedy nekoná. Nejlepší je pro mě běžný režim kamery. Při filmování musím využít všech dostupných zdrojů světla - výlohy, lampy, světla aut. Stejně jde hlavně o zachycení atmosféry. Pokud bych chtěl dokument, vezmu do ruky fotoaparát a pořídím snímek s dlouhou expozicí.

Jak to fotí stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
20.06.2005

Abych zjistil, jaké fotky kamera dělá, pořídil jsem sérii fotografií kamerou a svým fotoaparátem Olympus C-2100UZ.

První fotka je vždy z fotoaparátu a druhá z kamery. Obě jsou fotografované ve velkém rozlišení - fotoaparát i kamera 2M. Nic jsem nenastavoval. Vše bylo nastaveno na automat.

image image

Fotografie z kamery je trochu přepálená a trochu teplá. Obloha je barevně ujetá. Zeleň je zelenější. Fotografie z fotoaparátu na mě působí přirozeněji.

image
image

Fotka z kamery je zase přepálená. Z kytiček v trávě jsou jen bílé fleky. Sytější zelená v tomto případě nevadí.

image
image

Zátiší s kýblem. Fotka z kamery je zase přepálená. Bílá obrubníku není bílá.

Kamera by zřejmě potřebovala ruční vyvážení bílé. Automatika fotoaparátu je na tom lépe. Přitom je zajímavé, že při snímání filmu je vyvážení bílé perfektní.

Zkoušel jsem ještě nějaké makrofotky, focení displejů a pod. Tam jsem nenašel rozdíl. Kamera vždy zaostřila stejně dobře jako fotoaparát a expozice je také v pořádku.

Blesk stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
03.01.2006

Kamera je pro pořizování fotek vybavena bleskem. Je to ale slabota.

Blesk je užitečný při fotografování tak na 2 - 2.5 metru. Jde-li o větší vzdálenost, je blesk příliš slabý. Na 4 - 5 metrů už jsou snímky nepoužitelné.

Noname aku NB-2L12 stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

21.05.2005

Akumulátory dodávané Canonem jsou dost drahé. Dát za baterku skoro 3 tisíce - to by mi asi doma už neprošlo. V obchodě Foto-Škoda vidím za 900 Kč akumulátor dvojnásobné kapacity. Značení odpovídá - NB-2L12. Kupuji ho.

Doma ho dávám nabíjet, ale nabíječka nenabíjí. Nechávám tedy akumulátor v kameře dovybít a zkouším nabíjení znova. Ale ani ťuk. Při pečlivém studiu vidím na štítku akumulátoru napětí 7.2V, akumulátor Canonu má 7.4V!?

Aku GP Batteries 580 mAh stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

12.06.2005

Pořídil jsem si k akumulátoru dodávanému s kamerou ještě akumulátor záložní. U firmy Videokamery jsem koupil ekvivalent originálního akumulátoru GP Batteries Li-ion 580 mAh.

Po cca 10 cyklech mohu říci, že výdrž akumulátoru je v praxi zhruba stejná (má menší kapacitu než originál - 580 mAh proti 720 mAh originálu) jako akumulátoru originálního. Cena je zlomek ceny akumulátoru od Canonu.

Aku z vyřazeného dvoučlánku Li-Pol stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

09.09.2008
Když jsem vyřazoval dvojčlánkový akumulátor Li-pol 1300 mAh pohánějící můj model, napadlo mě, zda by nešel ještě využít k napájení kamery.

Rozebral jsem starou baterku od kamery, vyndal jsem z ní akumulátorové články i destičku s elektronikou a k ke kontaktům v bateriovém pouzdru připájel kablíky s konektory MPjet, které používám v modelech. Místo akumulátoru nasadím prázdné akumulátorové pouzdro a ke kablíkům připojím pomocí konektorů MPjet akumulátor.

Akumulátor je připevněn k řemínku kamery. Nevypadá to moc vzhledně, ale na těle kamery jsem nenašel vhodné místo, když jsem chtěl zachovat možnost upevnění kamery na stativ.

Kameru mohu napájet jakýmkoli svým dvojčlánkem Li-Pol baterií od modelů. Připojím akumulátor, akumulátor připevním k řemínku kamery a mohu filmovat. Funguje to náramně. Zatím, co dříve jsem musel s energií akumulátorů hospodařit, teď mám kameru bez obav dlouhé minuty zapnutou a v pohotovosti. Také nepřetržité záběry trvající přes deset minut pořídím bez problémů. S normálním akumulátorem se kamera vypnula, protože dlouhodobý odběr srazil napětí akumulátoru.

image

Nevýhodou je, že akumulátor nenabiju v kameře a musím s sebou tahat svoji modelářskou nabíječku.

MVX25i - proč ano stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

12.06.2005

Kdybych měl shrnout, proč si pořídit právě tuto kameru nebo kameru podobných vlastností a vybavení, řekl bych toto:

Manuální ovládání expozice stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
12.06.2005

Kamera umožňuje manuální nastavení expozice. Na zadní stěně kamery je tlačítko dosažitelné palcem levé ruky. Když se stiskne, "zmrazí" se nastavení expozice. I když se světelné podmínky změní, automatika kamery už ji nechá nastavenou tak, jak byla ve chvíli stisku tlačítka.

To je užitečná věcička. Vadí mi, když na záběru, kdy trochu švenknete z horizontu někam nahoru, šedá přepálená obloha najednou ukáže svou modř a mráčky. Pokud mám jenom trochu čas, připravím si expozici, kdy bude vidět snímaný motiv a zároveň se dobře vykreslí obloha.

Je to snadné a rychlé. Kouknu kamerou do míst, kde se mi zdá expozice dobrým kompromisem a stisknu tlačítko EXP. Pohybem kamery a kontrolou v hledáčku zjistím, zda půjde záběr s touto expozicí provést. Expozici mohu snadno korigovat palcem levé ruky kolečkem pod tímto tlačítkem. Je-li vše v pořádku, natočím kýžený záběr.

Tuto možnost využívám poměrně často.

Automatické ostření stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
08.10.2005

Příjemně mě překvapil výkon automatického ostření. Filmuji často letadla a jejich modely a kamera s jistotou ostří i na malý objekt ve vzduchu rychle se pohybující. U cizích videí mě vždy rozčiluje, když kamera co chvíli rozostří obraz, protože zkouší přeostřit. Tam, kde už jsem předpokládal nutnost ručního ostření, kamera Canon MVX25i ostření zvládá sama.

Výkon ostření jsem si uvědomil zpětně při sledování videa pořízeného kamerou Canon MV-730. Na videu z této kamery jsem viděl přeostřování nejen na záběrech z interiéru pořízených za těžších světelných podmínek, ale i v exteriéru za slunečného počasí.

Manuální ostření stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
07.11.2005

Kamera má ostřící kroužek. Je možné vypnou automatické ostření a zaostřit rychle ručně.

Mohu tedy pořídit záběr bez rušivého občasného přeostřování automatiky. Za špatných světelných podmínek to je k nezaplacení.

Vstup analogového videa stďż˝lďż˝ odkaz / permalink
07.11.2005

Kamera má vstup analogového videa a převodník. Umožňuje převod analogového signálu na digitální v reálném čase,

Mohu tak jednoduše a pohodlně dostat video ze starých pásků na DVD disky.

MVX25i jako webová kamera stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

15.01.2006

Canon MVX25i umí fungovat i jako webová kamera.

Kamera se propojí s počítačem přes USB kabel a zapne se do módu Network (vypínač úplně dolů přes západku). Funguje potom jako kterákoli webová kamera.