¦ stuktura sekcí ¦ Kontakt ¦ Hledat image

První letošní pořádný výlet. Teď už opravdu! stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

21.05.2010

24.4.2010

Vrtule je opravena a otestována na stendu (zkušební stolice, kde se vrtule pořádně protočí), počasí je příznivé a tak nám nic nebrání uskutečnit naplánovaný výlet. Cílem je Plzeňsko. Zrušení vojenského prostoru kolem letiště Líně nám dává nové možnosti volby trasy letu.

V pátek, když jedu domů z práce, je vzduch úplně křišťálový a tak se těším na sobotu, že nám to určitě vyjde i s počasím, že se bude z letadla dobře fotit a filmovat. Mám naplánován test kamery Contour HD 1080P, kterou chci přidělat na konec křídla.

Bohužel ranní probuzení a pohled z okna jsou zklamáním. Krušné hory které mám z okna ložnice "na dohled" jsou zašedlé oparem a když sjíždím cestou na letiště na jižní straně po úbočí Středohoří, Říp skoro není v zakaleném vzduchu vidět.

Po odplachtování letadla se věnuji přidělávání kamery. Minule jsem ji lepil opravdu poctivě (to jsme nakonec nikam neletěli), pásku jsem omotoával kolem celého profilu křídla, ale teď už mám zkušenost z přidělávání kamery k modelu a tak postupuji racionálněji. Zatím, co na modelu se kamera vezla i stopadesátkou, tady na letadle bude vystavena nejvýše stodesítce (rychlost). Vím už také, že lepící páska se skelnou výztuží drží na povrchu křídla opravdu fest. Minule jsme ji nemohli odtrhnout.

Po vzletu sleduji bedlivě konec křídla, zda se někde něco neodlepuje. Tady u letiště by to Honza mohl hned otočit a sednout. Po pěti minutách letu, když přelétáváme Labe, se chvilku věnuji pozorování něčeho na zemi po námi, a když můj pohled zabloudí zase ke konci křídla s kamerou, tak si tak počítám, kolik jsme tou devadesátkou zatím asi uletěli a jak bych asi určil, kam kamera do polí pod námi spadla? To prostě nemám šanci! image

Věnuji se tedy letu tak jako obvykle. Letíme v několika stovkách nad zemí a vzduch je opravdu hodně zakalený. To z fotek nic moc nebude. Oblétáváme po západní straně CTR pražského letiště tak jako už tolikrát. Dělám ještě jeden pokus. Na klíně mi leží PDA s běžícím programem XCSoar a sleduji, jak přesně Honza naviguje (používá jen papírovou mapu a pohled z kabiny ven). Oblétáváme velmi těsně zakázané prostory a je poznat, že je Honza dobře připraven.

Kamera běžící na konci křídla zatím neviděla nic zajímavého, když pominu nás dva v kabině, jak civíme z kabiny ven. Až u Berounky. Domlouváme se, jak "poletíme Křivoklát", aby byl v záběru té venkovní kamery. Zákal je sice opravdu velký a nic světoborného nevznikne, ale my si to alespoň nacvičime. Honza dělá kroužek, snažíme se o Křivoklát i o údolí Berounky, ale je to nějaké špatné. Asi jsme si s Honzou nerozuměli. Jsem zvědav co na záběru bude, nevím ještě, jak moc kamera zabírá prostor okolo letadla. Letíme dál.

Další štací je Žebrák a Točník. Na příletu pomalu klesáme dolů k hradům. Tady to už domluva asi funguje, odhaduji, že záběry by mohly být dobré. Problém je, že se musí pro tu venkovní kameru letět jinak, než pro kameru v kabině. Honza naštěstí snáší mé kibicování s klidem. Nebo si to alespoň myslím, vidím jen jeho záda. image

kliknutím zvětšíte

U Jinců máme malou výšku a nalétáváme svah. To bude pěkný záběr! Na konci hřebene na nás čeká stoupák, který Honza několika otočkami vytáčí.

Se zájmem studujeme Příbram a okolí, obrovské haldy - pozůstatky důlní činnosti a nacházíme i zbytky lágru. Za Příbramí oblétáváme Březnici a potom už se pomalu otáčíme na západ.

Najednou vidím přímo před námi dravce. Ten končí kroužení a rovná svůj let do směru proti nám. Je to orel! Jak se mihne kolem, bezpečně ho rozeznáváme. To jsem zvědav, zda ho kamera na křídle zachytila. Kamera co mám na klíně se nestačila za tu chvilku zapnout.

Točíme ještě trochu k severu a před námi už je v dálce vidět Plzeň. Vždycky jsme ji museli oblétnou po východní straně, dnes to budeme brát po západním okraji přes Škodovy závody. Dřív to nešlo kvůli uzavřenému prostoru letiště Plzeň - Líně. Škodovka je ze vzduchu opravdu impozantní, 2 kilometry dlouhý areál je dnes směsicí hal totálně rezavých i udržovaných.

Před námi je už jen krátký úsek na severozápad na letiště Plešnice u přehrady Hracholusky. Letíme už dvě a půl hodiny a já se těším na zem. Je mi totiž zima a jsem úplně ztuhlý. Sedáme na asfaltovou dráhu, dojíždíme na stojánku, vypínáme motor a hrneme se z kabiny ven. Honza spěchá ulevit si na kraj plochy, já si rozkošnicky lehám na rozehřátý povrch dráhy.

Koukám na kameru na konci křídla. Už je vypnutá, vypnula se sama během letu. Kolik toho natočila se dozvím až doma. Strháváme pásky, kterými je kamera přilepena. Bohužel i s barvou.

Dopřáváme si půlhodinu klidu. Až když se chystáme k odletu, přijíždí místní. Nabízí nám kávu, ale té my se bojíme jako čert kříže. To bychom museli zase do půl hodiny sedat - je močopudná! image

Startujeme a odlétáme severním směrem. Přehrada Hracholusky byla při naší minulé návštěvě zelená jak hrachovka, dnes je má voda přirozenou barvu. Je vidět že zásah proti sinicím byl úspěšný.

Neletíme přímo, rozsáhlé lesy musíme pěkně oblétávat. Záznam letu potom vypadá trochu podivně. U Rabštejna nad Střelou zase děláme oblouček s náklonem, ale kamera už bohužel odpočívá v brašně. Další kroužek děláme kolem Chyše a kousek dál je Lubenec, kde mám kamaráda. Zkouším mu volat, že poletíme přes ně, ale nenašel jsem ho v telefonu. Dělám nějaký záběr z ruky, prý každý záběr Lubence dobrý.

Pokračujeme domů směrem na severozápad. Ani teď odpoledne se vzduch nepročistil. Přelétáme letiště Panenský Týnec, potom dálnici D8, Labe a jsme doma. Vracíme se po více jak pěti hodinách. Já zase ze zadního sedadla totálně zmrzlý. Uklízíme letadlo a jedeme domů. Myslím, že jsme oba spokojení. Honza mi pouští v autě topení naplno a tak mi je totálně blaze.

Doma hned zkouknu alespoň kousek videa. Výsledek je luxusní, na konci křídla není ani stopy po vibracích od motoru. Kamera vydržela nepřetržitě běžet 2 hodiny 15 minut. Natáčení ukončila vybitá baterka. Jiná věc je tak dlouhý záběr zpracovat, najít v těch dvou hodinách zajímavé motivy, nějak to sestříhat.

Jak si jednoduše a rychle zobrazit průběh letu stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

26.04.2010

Průběh letu zapsaný zapisovačem do souboru IGC se dá rychle a jednoduše zobrazit pomocí internetu.

Soubor IGC z letu si uložte do počítače. Můžete si stáhnout soubor, který jsem pořídil při letu 24.4.2010: let_20100424.igc.

Jděte na stránku cunimb.net/igc2map. Do kolonky Type in the path & .igc file's zadejte (tlačítkem napravo) cestu k souboru IGC. Zvolte so žlutou barvu a sílu čáry 3. Potom už tlačítkem Submit přejdete na mapu letu. Tady si napravo zapněte autocenter na ON. Potom už posouváním jezdce nahoře nad mapou rozpohybujete letadélko po mapě.

Mnou zaznamenaný let nekončí ve stejném místě a výšce proto, protože jsem progrmam zaznamenávající let inicializoval až po vzletu. I čas je zaznamenán špatně. Ve skutečnosti jsme vzlétli ve 13:50.

Ten orel tam není, Honzo! stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

29.04.2010

Během letu (První letošní pořádný výlet. Teď už opravdu!) jsme potkali orla.

Protože jsme se minuli prakticky ve stejné výšce, předpokládal jsem, že kamera na křídle (Contour HD 1080P) ho zaznamenala. Ale vůbec jsem si nepamatoval, kde to bylo. Honza si to ale pamatoval a já strávil hodinku srovnáváním filmového záznamu, záznamu z GPS XCSoar a mapy, abych ve videu vytipoval cca 5 minut letu a ten jsem podrobil zkoumání. Jen v jednu chvíli otáčíme oba shodně hlavy doleva a potom dozadu za letadlo. Ale po orlovi ani památka. image

(zveřejněno na stránce Moje zážitky z létání)