Moje zážitky z létání

Nad Českosaské Švýcarsko stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

18.04.2004

Několik týdnů jsme si s kamarádem plánovali nějaký letecký výlet, ale rodinné a jiné povinnosti nám nedovolily sejít se dříve. Přitom před Velikonocemi a o Velikonpcích byly nádherné dny.

Po obědě přijíždíme na letiště u Štětí. Dohlednost není nic moc a teplo také moc není. Hned se přioblékáme. Po vytlačení aeroplánu z hangáru probíhá předletová příprava.

Kontrola letadla ...

Doplnění paliva ...

Ještě si předběžně domlouváme trasu letu. Poletíme na sever na Českou Lípu, přes Českosaské Švýcarsko a přes letiště v Bynovci zpět.

Po startu nabíráme kurs sever. Po několikáté mě překvapuje rychlost přesunu nad krajinou. Připadá mi to jako chvilka a už vidím před námi Českou Lípu. Autem po zdejších okreskách to je docela daleko.

Přelétáme Zahrádky. Po levé straně vidíme rybníky u Holan ...

Po pravé straně vidíme vyhořelý zámek v Zahrádkách.

Dosud klidný let nám zpestřuje turbulence. Nakopává nás pěkný termický stoupák. Každé stoupání nám však šetří palivo.

Přelétáme Českou Lípu po západním okraji. Pozoruji hemžení mezi paneláky hluboko pod námi. Osobní vlak, který vidím vyjíždět z nádraží, vypadá jak vláček na kolejišti.

Na českolipském letišti je živo. Právě startuje Blaník v aerovleku a na okraji plochy je vidět modeláře, kteří tam prohánějí akrobatický model.

Hned za Lípou je Nový Bor. Už z dálky je dobře vidět silniční uzel kde se stýkají silnice z Děčína, České Lípy a Liberce. Zblízka je nápadný areál sklárny ...

Na úrovni Nového Boru točíme na severozápad a míříme na Kamenický Šenov a Českou Kamenici. Cestou si děláme kolečko na varhanami u Práchně, kde se před pronásledovateli schovávala pyšná princezna ...

Stáčíme se více na sever. Po pravé straně identifikujeme Jetřichovice. Ve skalách napravo před námi se snažíme najít Pravčickou bránu. Jako na potvoru je skalní masiv zastíněn mraky a tak zaznamenáváme jen střechu chaty, která stojí vedle brány.

Točíme na jihozápad. Přelétáme přímo nad Růžovským vrchem a dostáváme se nad letiště v Bynovci ...

Sedáme po asi 3/4 hodině letu. Asi 20 minut trávíme klábosením s místními a vychutnáváme si ticho a příjemný jarní den. Nakonec ještě vyčůrat, rozloučení a letíme dál.

Po startu pokračujeme na jih podél Labe. Po pravé straně necháváme Děčín ...

a míříme na Bukovou horu. Z dálky je vidět stožár jejího vysílače ...

Stále kopírujem tok Labe. Bohužel světelné podmínky nejsou moc příznivé a tak z pohledu na Ústí nad Labem moc nemáme. Zajímavý je však pohled na novou vodní plochu západně od Ústí za Trmicemi. Vodní nádrž, která zde vzniká, už je zpola zaplněna a rozloha hladiny se zvětšila dobře čtyřnásobně oproti tomu, jak jsem ji viděl naposledy. V budoucnu zde bude na místě výsypky chabařovického povrchového dolu rekreační oblast.

Spolu s řekou se točíme k jihu (letíme proti jejímu proudu). Řeka pod námi si razí cestu skrz České Středohoří. My si cestu zkracujeme a zatím co řeka se kroutí kolem Lovosic, my míříme přímým letem na Litoměřice. Však je v nádrži už méně než polovina paliva.

Na druhém břehu je Terezín s dobře patrnou pevností ...

Dalším známým místem jsou Doksany. Vidíme zámek i opuštěný cukrovar. A také řeku Ohři, která tady hodně meandruje. Kopírujeme teď starou silnici E55 z Teplic na Prahu. Auta však u sviští po nové dálnici napravo od nás.

Pozorujem roudnické letiště, kde se pravidelně koná Memorial Air Show. Dnes je tam ale úplně mrtvo. Žádný provoz.

Nad Roudnicí dáváme nezbytné kolečko nad kamarádovým domem. Nikdo však nevychází nám zamávat.

Já si zatím kontroluji, zda tam ještě stojí moje auto. Stojí.

Točíme do kurzu severovýchod a míříme na Štětí. Před námi jsou rozsáhlé pískovny a z dáli dobře patrný vodácký stadion u Račic.

Přelétáváme podruhé Labe, míjíme areál papírny ve Štětí a míříme k domovskému letišti.

Rovnáme se do osy dráhy. V průletu zdravíme modeláře na okraji letiště. Na druhé straně, když točíme zatáčku do protisměru, si všímám fotbalistů v dresech na hřišti vedlejší vesnice. To však už nasazujeme na přiblížení. Rychle klesáme, podrovnání a už podvozek drncá po zemi.

Na dráze se otáčíme a pojíždíme zpět k hangáru. Motor utichá a já si vychutnávám to neskutečné ticho. Nakonec letadlo zaplachtujeme a uklízíme ho do hangáru.