image

Objektivy

Sigma 19 mm f/2,8 DN Art st�l� odkaz / permalink

10.1.2017
image

Objektiv jsem koupil k fotoaparátu Sony a6000. Motivem mi byla optická kvalita, vychvalování v recenzích a testech. Chtěl jsem kvalitnější pevné sklo s ohniskovou vzdáleností cca 50 mm nebo o něco kratší, širokoúhlejší.


Objektiv nemá stabilizaci, moc mi to ale nechybí. Snímky, na kterých mi záleží pořizuji ze stativu.

Objektiv má malé rozměry a malou váhu, dobře se nosí. Jen ve vypnutém stavu chrastí, ale to je vlastnost. Při ručním ostření za nízkých teplot občas zápasím s tím, že kroužek ostření reaguje s poskoky. To, že je kroužek ostření s kovovým leštěným povrchem, není příliš praktické. Objektiv se při nošení na kroužku poškrábe, ale na funkci to nemá vliv.

Obraz, který toto sklo poskytuje, je ostřejší než obraz setového objektivu. Proto jem ho taky kupoval. image Vyšší světelnost je v mnoha případech také výhodná. Prakticky jsem jím setový objektiv 16-50/3,5-5,6 OSS SEL nahradil, v drtivé většině používám právě tento objektiv. Sklo mohu jen doporučit. Hodně muziky za přijatelné peníze! Viz také Nejoblíbenější objektiv.

Sony SEL18135 - univerzální zoom, "turistický objektiv" stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

29.6.2019
image

Když jsem chtěl fotoaparát na denodenní nošení, na denodenní nošení fotoaparátu s jedním objektivem, na denodenní nošení bez fotografické brašny s dalšími skly, vybral jsem si k fotoaparátu objektiv Sigma 19 mm f/2,8 DN Art. Objektiv s pevným ohniskem 30 mm, 160 gramů. V roce 2018 uvedl Sony na trh nový objektiv E 18-135mm F3.5-5.6 OSS [SEL18135], zoom, o kterém všichni tvrdili, že se kvalitou obrazu vyrovná té mé Sigmě. Zoom 27 - 200 mm, 325 gramů, objektiv s optickou stabilizací. To znělo zajímavě.


Recenze, které jsem si pročetl, byly příznivé, cena objektivu ještě skousnutelná. Jako vždy jsem koukal na fotky jiných na Flickeru - viz flickr.com search:SEL18135 a viděl jsem portfolio pěkných fotek, které cca odpovídá oblasti fotografování, kterému se věnuji. Takže bylo rozhodnuto, Sigmu 19 mm f/2,8 DN Art nahradí nové sklo Sony E 18-135mm F3.5-5.6 OSS SEL18135!

image

S objektivem se mi dobře pracuje. Vrátilo mě to v čase do doby, kdy jsem k zrcadlovce Nikon D80 koupil univerzál Nikon 18-200mm f/3,5-5,6 G AF-S DX NIKKOR ED VR. Byl jsem tehdy nadšený, proti setovému objektivu to byl za jedny peníze současně standardní objektiv s pěknou kresbou i teleobjektiv, stačilo otočit kroužkem zoomu. Srovnám-li ale to sklo tehdy a ten současný objektiv, je to jiná liga. Tenhle Sony umí i na tom dlouhém konci ostrý obrázek. Určitě bych doporučil kupci Sony a6400 koupit ho v setu s tímto objektivem. Jsem s ním spokojený. Nazval jsem si objektiv sám pro sebe "turistický objektiv". Nějaké fotky z běžného života pořízené tímto objektivem jsem dal do galerie: Zonerama - SEL18135

Malá hmotnost objektivu je daná tím, že je to "plasťák". Ty ušetřené gramy nevypadají jako něco, co člověka vytrhne, ale když jdu někde deset patnáct kilometrů, tak ty jednotlivé stovky gramů na každé věci z výbavy dají hnedle kilo dvě a to už je na rameni, na krku nebo v ruce znát. Nenašel jsem nikde na stížnost na malou mechanickou kvalitu, takže mi to, že je objektiv vyrobený z plastových dílů nevadí.

Moje fotky s tímto objektivem

SEL18135

Sony SEL70200G - stabilizovaný teleobjektiv stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

26.1.2017
image

Dva roky jsem jako teleobjektiv na Sony a6000 používal bazarový Canon FD 70-210mm / f4 někdy z osmdesátých let minulého století. Objektiv dobrý, se kterým se dá za příhodných podmínek pořídit pěkná fotka, ale s mnohými praktickými omezeními.

Muselo být dost světla, abych udržel krátkými časy nestabilizovaný objektiv, muselo být dost světla, abych mohl dostatečně zaclonit a vyhnout se měkké kresbě, výtěžnost focení byla u objektů pohybujících se proti a ode mne malá, protože jsem nedokázal ručně tak rychle a přesně ostřit.


Stál jsem před rozhodnutím co pořídit. Objektiv 70 - 200 patří do základu vybavení fotografa, když se někde při focení, kde se fotí delšími skly, rozhlédnu, vidím u kolegů fotografů nejčastěji objektivy s tímto rozsahem.

Vylučovací metodou jsem po přečtení mnoha názorů a shlédnutí mnoha fotogalerií došel k objektivu Sony FE 70-200mm F4 G OSS (SEL70200G). Na a6000 to je rozsah 105 - 300. Zrálo to ve mě dva roky, vzpomněl jsem si na svoje bádání nad nabídkou skel vždycky, když jsem nedokázal s manuálnín Canonem něco vyfotit, vždycky, když jsem koukal na monitoru na fotku, která se mi zdála venku na displeji foťáku dobrá, ale doma se ukázala technicky špatná. Po dvou letech jsem se tedy rozhoupal a pořídil tento objektiv.

První testy jsem mohl dělat jen za tmy v ulicích Prahy, fotky spíše triviální, ale hned jsem byl nadšený výkonem ostření i schopností objektivu ustabilizovat delší časy. Ve slabém světle na Karlově mostě jsem se s objektivem se světelností 4 moc nechytal, ale kde byl nějaký zdroj světla, tam se dala pořídit dobrá fotka. Neměl jsem s sebou stativ a tak jsem nějakou fotku "města" ani nepokoušel.

Až v sobotu ve dne za normálního světla jsem si mohl vyzkoušet, jak se se sklem fotí. Úkol hned těžký, pohybující se modely letadel nejsou úplně jednoduchý cíl. První fotky jsou trochu zklamání. Jsou pěkné, ale nejsou tak ostré, jak jsem čekal. Statická scéna je bez chyby, ale pohybující se letadla, to není to pravé. První co mě napadne je pohybová neostrost. Mám kvůli točícím se vrtulím nastaven relativně delší čas (nechci mít na fotkách vrtule "stojící"), ale i když čas drasticky zkrátím, je to pořád stejné, fotky nejsou úplně ostré. image

Přemýšlím, čím to může být, a pak mi to docvakne. Mám nastaven režim ostření, kdy foťák a objektiv zaostří při namáčknutí spouště. Pořízení sekvence snímků už proběhne ve chvíli, kdy je letadlo "jinde". Nastavuji tedy režim kontinuálního ostření a z ostřícího bodu ve středu přepínám na sledování objektu. A začíná ten správný rachot! Celá sekvence fotek je najednou ostrá a já s otevřenou pusou sleduji, jak foťák a objektiv dokáže doostřovat letadlo, které proti mě letí padesátkou sedmdesátkou a pohybuje se po celé ploše záběru. image Vzpomněl jsem si na Nikona D80, který s počtem ostřících bodů 11 nemohl takto fungovat ani náhodou! Vzpomněl jsem si taky na focení v Modelparku, kdy jsem musel číhat na letadlo, až proletí rovinou, kam mám ručně zaostřeno. Jedna fotka z deseti se povedla.

První focení je tedy spojené s nadšením. image

Mám teď teleobjektiv 300 mm se světelností 4 a dobrou kresbou, mám teď portrétní sklo 105 mm s dobrou kresbou, mám sestavu, která dokáže velmi rychle ostřit na rychle se pohybující objekty. A možná s tím půjde dělat i video!

Více viz stránku FE 70-200 mm F4 G OSS.

7Artisans 35 mm f/1.2 st�l� odkaz / permalink

20.7.2024

Objektiv jsem koupil k fotoaparátu Sony a6400. Koukal jsem po nějakém světelném objektivu, kterým bych mohl fotit i natáčet za ztížených světelných podmínek. Bez světelného skla se musí v podobných podmínkách jít s ISO na 3000 a více a pak už fotku i video ničí barevný šum.

Mám už zkušenost s objektivem Canon FD 50mm / f1.4, ten je ale 75 mm a já se potřeboval dostat na ohnisko alespoň 50 mm. 75 mm lze použít venku, v interiéru to je moc dlouhé. Zkusil jsem si s dobrou zkušeností objektiv Nikon Nikkor 35mm F1.8 AF-S DX, tedy v přepočtu padesátku a bylo to to pravé. Oba tyhle objektivy mají trochu nevýhodu v tom, že je potřeba redukce. Tak jsem sháněl něco přímo na můj fotoaparát.

image

Pročetl jsem nějaké recenze různých objektivů a dohrabal jsem se k tomuto objektivu od 7Artisans. Poslední potvrzení mého výběru byla tato recenze: Sony Alpha Blog - 7Artisans 35mm F1.2

Objektiv je mrňavý, váží jen 150 gramů, dobře se nosí. Kroužek ostření i kroužek clony má příjemný chod, kroužek clony nemá žádnou západku, jde tiše a plynule. S objektivem se tak příjemně pracuje i při filmování. Objektiv nemá stabilizaci, nemá automatické ostření, moc mi to ale nechybí.

Vyfotil jsem si s ním Vánoce, fotil jsem při ISO 800 časy 125 a kratšími a i ve spoře osvětleném pokoji se stromečkem jsem pořídil pěkné momentky. Je to v podstatě portrétní sklo, ale dá se s tím dělat reportážní fotka doma nebo večer a v noci na ulici.

Těch 50 mm je dost, hodilo by se kratší ohnisko, někdy je problém získat potřebný odstup od fotografovaného objektu. Světelnost 1.2 je super, tam, kdy s běžným objektivem musím nastavit ISO 5000 a zápasím potom se šumem, s tímto objektivem mohu fotit s ISO 800. Problém je při této cloně velmi malá hloubka ostrosti. Vyfotit dva lidi, aby byly oba obličeje na jednom snímku ostré, je prakticky nemožné. Povede se to jen když jsou oba obličeje ve stejné vzdálenosti od objektivu, ale hraje se o centimetry. Je tedy třeba s tím počítat při komponování snímku.

Moje fotky s tímto objektivem

HTML galerie Zonerama
HTML galerie 1

Laowa 65 mm f/2,8 2x Ultra Macro APO st�l� odkaz / permalink

25.4.2023

Objektiv jsem k Sony a6400 pořídil proto, protože chci zkusit makrofotografii. Pročetl jsem weby lidí, co se makrofotografií zabývají, a vybral jsem tento makro objektiv v nižší cenové relaci.

image

Objektiv je poměrně malý a lehký. Objektiv nemá stabilizaci, nemá automatické ostření.

hmotnost: 335 g
minimální ostřící vzdálenost: 17 cm
ohnisko: 65 mm
světelnost: 2.8
počet lamel clony: 9

Moje fotky s tímto objektivem

HTML galerie Zonerama
Laowa 65 mm f/2,8 2x Ultra Macro APO


zpátky na: Zdroje │ dál: Tipy


přehled kapitol:

  1. Sony a6400
  2. Tutoriály
  3. Zdroje
  4. Objektivy
  5. Tipy
  6. Kam dál

(zveřejněno v rubrice Fotografie a video | Fotografie | Sony a6400)