¦ Kontakt ¦ Hledat image

Výběr kamery stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

30.3.2013

Výběr kamery bývá většinou kompromisem. Zejména kompromisem mezi kvalitou kamery a cenou. Pokud to myslíte s filmováním alespoň trochu vážně, doporučuji při nákupu nestát uplně při zdi a pořídit kameru třeba dražší, než jste původně zamýšleli, ale kameru, která poskytuje dostatečně kvalitní záznam. Ušetřit třeba dva tři tisíce za cenu toho, že ztratíte třeba rok pokusy s nekvalitní kamerou, se podle mě nevyplatí.

Při výběru kamery je samozřejmě třeba posoudit technické parametry přístroje stejně jako při nákupu běžné kamery. Tedy:

  • zda má kamera dostatečnou kvalitu obrazu
  • zda ji uveze můj model
  • zda dokážete natočený materiál zpracovat

Kvalita obrazu st�l� odkaz / permalink

30.3.2013

Kvalita obrazu je dost široký pojem, těžko se posuzuje čtením reklamních brožurek nebo jen studiem technických parametrů kamer. Když si přečtete v parametrech rozlišení obrazu, vůbec nic to neznamená, nic to neříká o rozlišení snímače, nic to neříká o kvalitě optiky, nic to neříká o kvalitě algoritmu, kterým se obraz ze snímače zpracovává a ukládá na paměťovou kartu.

Důležité je proto sehnat nějaké reference, ukázkové záběry nebo se podívat na filmy, které byly uvažovanou kamerou natočené - YouTube . Problém je, že u nových výrobků najdete záběry z lyží, z kola, od vody a podobně, ale málo nebo vůbec z letadla či modelu.

Podstatnou vlastností je chod a nastavení expoziční automatiky. Natáčení z modelu letadla nebo z letadla klade na automatiku nastavování expozice velké nároky, protože se vzhledem k pohybu letadla v prostoru před objektivem kamery střídají motivy vyžadující diametrálně odlišné clonění. Typický je pohyb objektivu nad a pod horizont. A to právě jsou ty záběry, které se u nových kamer špatně shání.

Problémem, který se pro vás později může ukázat fatálním, je barevné podání obrazu, jaké kamera produkuje. Zejména ve chvíli, kdy budete chtít prostřihávat do sebe záběry z normální kamery a z kamery na modelu.

Velikost st�l� odkaz / permalink

31.3.2013

Kamera má nějaké rozměry, má nějakou hmotnost. A má také nějaký tvar. Úvahy před koupí kamery se často točí nejen kolem velikosti kamery, ale také kolem toho, zda je kamera dostatečně aerodynamická.

Při praktickém používání kamery poznáte, že výhodný tvar kamery zas tak důležitý není. Budete nakonec stejně montovat kameru do různých poloh a v jedné poloze tak bude kamera aerodynamicky výhodná, v druhé poloze bude o to víc aerodynamicky nevýhodná.

Důležitější než aerodynamika kamery je hmostnost kamery. Lehké modely létají pomalu a tam se odpor kamery tak neuplatní, ale když na půlkilový model naložíte třeba fotoaparát o hmostnosti přes dvěstě gramů, sakra to pocítíte. Viz příklad Uveze to?.

image

K úvaze, zda váš model kameru uveze, jen krátkou poznámku. Někdy je lepší než kupovat menší lehčí kamerku pořídit o něco větší model. Větší model je ve vzduchu stabilnější.

Zpracování stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

1.4.2013

Podmínka, zda dokážete materiál z kamery sestříhat, se týká zejména majitelů starších a starých počítačů. HD záznam a 4K záznam vyžaduje při zpracování dostatečně výkonný počítač a setkávám se se stesky: "Jé, ono mi to nejde ani přehrát!" image

Taky můžete narazit na kameru, která obraz zaznamenává v nějakém exotickém formátu, který střihové programy nedokážou zpracovat.

Délka záznamu stďż˝lďż˝ odkaz / permalink

2.4.2013

Kameru na modelu je třeba zapnout před letem. Kamera tedy musí zaznamenávat obraz po celou dobu, než odstartujete a než doletíte na místo, odkud chcete filmovat.

Kamera musí mít kartu s dostatečnou kapacitou aby se vešel dostatečně dlouhý záznam. Kamera musí také mít akumulátor, který pokryje spotřebu kamery po celou dobu záznamu. A mělo by to fungovat i za nižších teplot.

Ovladatelnost st�l� odkaz / permalink

3.4.2013

Věc, která se také těžko posuzuje bez praktických zkušeností s přístrojem, je jeho ovladatelnost.

Je něco jiného manipulovat s kamerou nebo fotoaparátem v ruce nebo na stole a něco jiného je, když je kamera uvevněná na modelu, letadle nebo někde v rohu kabiny. A taky je rozdíl, když kameru nastavujete někde v klidu, nebo když to děláte někde na akci, kde kvůli vám čeká několik lidí.

Hodně potom záleží, jak výrobce kamery vymyslel její ovládání. Zda jsou ovladače přístroje dobře přístupné, zda je jasně rozlišeno, kdy záznam opravdu běží, jak je vyřešeno uchycení kamery a podobně.

Spolehlivost st�l� odkaz / permalink

28.1.2016

Věc, která se také těžko posuzuje bez praktických zkušeností s přístrojem, je jeho ovladatelnost.

Je něco jiného manipulovat s kamerou nebo fotoaparátem v ruce nebo na stole a něco jiného je, když je kamera uvevněná na modelu, letadle nebo někde v rohu kabiny. A taky je rozdíl, když kameru nastavujete někde v klidu, nebo když to dělaáte někde na akci, kde kvůli vám čeká několik lidí.

Hodně potom záleží, jak výrobce kamery vymyslel její ovládání. Zda jsou ovladače přístroje dobře přístupné, zda je jasně rozlišeno kdy záznam opravdu běží, jak je vyřešeno uchycení kamery a podobně.


zpátky na: Záznamové systémy │ dál: Kamery do modelů - můj pohled na trh


přehled kapitol:

  1. Kamery do modelů, filmování z modelů
  2. Kamery na modelech - přenosové systémy
  3. Systémy pro bezdrátový přenos obrazu,FPV - Můj pohled na trh
  4. Záznamové systémy
  5. Výběr kamery
  6. Kamery do modelů - můj pohled na trh
  7. Poznámky k výběru
  8. (2012) GoPro HD Hero
  9. (2014) Mobius
  10. (2016) Hawkeye Firefly 6S
  11. (2017) Hawkeye Firefly Q6
  12. (2018) Hawkeye Firefly Micro
  13. (2020) GoPro 360 MAX
  14. (2021) Insta360 GO 2
  15. (2022) GoPro Hero 10 Black
  16. (2024) Insta360 GO 3
  17. (2024) Runcam Thumb Pro
  18. (2024) Insta360 X4
  19. Ukázky videí z různých kamer
  20. Filmování z modelů
  21. Natáčení modelu svépomocí
  22. Editace natočeného videa