image

Sony NEX 5Rstálý odkaz / permalink

30.06.2014
image

Když jsem loni přemýšlel, čím nahradit Sony HX9V, který sice točí suprově video, ale k focení se hodí jen za slunečného dne, rozhodl jsem se nakonec pro Sony NEX 5R a dosti hekticky ho koupil.

K rozhodnutí právě pro tento typ jsem dospěl po dvou týdnech bádání a přemýšlení. Konečné rozhodnutí padlo v pátek v noci a v neděli jsem odlétal na dovolenou. Stůj co stůj jsem ho na tu dovolenou chtěl. Zjistil jsem ale, že u nás na severu Čech nemám šanci fotoaparát koupit. Prodejny specializované na fotografii u nás nejsou, všechny Datarty, OKAY, Elektroworldy a podobné obchody prodávají blbosti a tak jsem dospěl k rozhodnutí zajet si pro fotoaparát na otočku do Prahy. image


Zadání bylo:

  • dobře přenosný přístroj, který budu moci mít stále u sebe
  • přístroj, který bude fotit dobře i za slabých podmínek nebo v interiéru bez blesku
  • přístroj, který bude pořizovat video alespoň tak dobře, jako Sony HX9V

Během dovolené jsem s fotoaparátem pilně fotil a filmoval a mimo nadšení z jeho vlastností jsem pro sebe díky displeji otočnému o 180 stupňů objevil možnost focení tzv. "selfie" fotografií image a díky redukci, kterou jsem před dovolenou taky pořídil, jsem mohl zkoušet objektivy, které mám ke svému Nikonu D80.

Redukce pro Sony NEXstálý odkaz / permalink

02.07.2014

Zajímavou vlastností fotoaparátů Sony řady NEX je možnost přes levné redukce připojit objektivy všech možných značek a roků výroby. Redukce v ceně 600 - 1500 Kč (podle toho, kde ji koupíte) vám umožní nasadit na NEXe objektiv z vaší zrcadlovky jiné značky nebo objektiv z vašeho starého kinofilmového přístroje. Nebo si nějaký zajímavý objektiv koupit v bazaru.

Omezením je, že tyto levné redukce jsou pouze mechanickou přechodkou mezi bajonetem E a přírubou objektivu a nepřenáší žádné elektrické signály ani napájení mezi fotoaparátem a objektivem. Nasadíte-li na fotoaparát moderní objektiv s automatickým ostřením, nebude automatické ostření fungovat, nebude fungovat ani automatické nastavení clony. Nasadíte-li na fotoaparát stabilizovaný objektiv, nebude stabilizace fungovat. Takže použití takové levné redukce znamená plně manuální práci s objektivem.

Crop faktor NEXů je 1.5 a tak je třeba ohniskovou vzdálenost objektivů přepočítávat krát 1,5. Z 50 mm objektivu je tak po nasazení na přístroj objektiv 75 mm.

Já jsem svůj fotoaparát NEX vyzkoušel s těmito objektivy:

  • Nikon Nikkor AF-S DX VR 18-200 - univerzální zoom s velkým rozsahem ohnisek
  • Sigma 10-20 mm F 4-5.6 EX DC HSM - širokoúhlý objektiv, zoom
  • Nikon Nikkor 35mm F1.8 AF-S DX - pevný světelný objektiv se skvělým obrazem s klasickou ohniskovou vzdáleností 50 mm
  • Canon FD 50 mm F 1.4 - výborný pevný světelný objektiv se skvělým obrazem, na NEXu už je to se svými 75 mm ohniskové vzdálenosti "teleobjektiv", který se hodí na street fotografii
  • Canon FD 35 mm F 2.8 - pevný objektiv s klasickou ohniskovou vzdáleností 50 mm

Canon FD 50mm / f1.4stálý odkaz / permalink

10.07.2014
image

Objektiv se dá koupit ve foto-bazarech nebo na Aukru za cca 1500 Kč. Já jsem ho koupil primárně na filmování fotoaparátem Sony NEX 5R kvůli jeho světelnosti, vychvalování v recenzích a testech. Měl jsem už dobrou zkušenost s filmováním s objektivem Nikon Nikkor 35mm F1.8 AF-S DX a filmování s nutností vše nastavovat ručně už pro mě nebyla neprobádaná oblast. Nikoňáckou pětatřicítku jsem měl ale jen půjčenou a chtěl jsem mít doma něco podobného, ale levnějšího. Stará mechanická pětatřicítka od Canonu ale stojí v bazarech stejně jako nová současná pětatřicítka od Nikonu vybavená elektronikou a tak jsem ze zvědavosti sáhl po jeho levnějším delším bratříčkovi, i když mi ohnisková vzdálenost 75 mm nepřipadala pro filmování moc použitelná.


Objektiv je vhodný pro fotografování i film. Ostření s využitím focus peakingu funguje v drtivém množství případů bez problému. Ostřící kroužek má příjemný přesný chod. Protože mechanická objektiv nemá žádnou stabilizaci, je pro filmování výhodou stativ.

Vysoká světelnost objektivu umožňuje pracovat s hloubkou ostrosti, za šera a za tmy umožňuje držet ISO na nízkých hodnotách. Za denního světla se už musí clonit a tak by bylo dobré mít ve výbavě ještě šedý filtr, zejména pro filmování, kde se nedá jen tak zkrátit čas.

Nechci se pouštět do technického hodnocení tohoto skla. Pro mě subjektivně dělá objektiv pěkný obraz, jeho světelnost je suprová a za tu cenu není co řešit.

Já se rozhodoval mimo jiné podle:
www.fdreview.com
Vimeo
ERPhotoReview

Po několika dnech jsem zjistil, že ohnisková vzálenost 75 mm je pro práci na ulici docela zajímavá. Chvilku si člověk u pevného skla musí zvykat, že místo zoomování fungují nohy image, ale později to už nečiní problémy (jen někdy není kam ustoupit).