image

Filmování z modelů stálý odkaz / permalink

23.10.2006

Filmování z modelu je lákavé zpestření létání s modely. Umožní pilotovi vidět, jak by se asi cítil pilot sedící v jím řízeném modelu. Je to také zajímavý dokument z modelářských akcí.

image

Abyste svými filmovými záběry pořízenými z modelu diváka zaujali, nestačí divákovi sdělit, jaké technické potíže jste museli překonat, nebo že pořízené video je technicky dokonalé. Je třeba vymyslet a natočit záběry s různými kompozicemi.

A také je vhodně sestříhat. Pětiminutové video, kde kamera kouká kolmo pod model, kde se míhají domy a stromy a v jednu chvíli je k vidění i několik barevných teček - modelářů na stojánce, to je nuda. Je třeba zkoušet různé záběry a vybírat.

Čím a jak filmovat?

Čím filmovat je popsáno na stránce Kamery do modelů, filmování z modelů. Zde se budu zabývat "uměleckou" stránkou věci.

Kompozice záběrustálý odkaz / permalink

16.10.2006

Model v záběrustálý odkaz / permalink
29.09.2006

Aby se divák dokázal při sledování filmu orientovat, měla by být v části záběrů viditelná část modelu. Typicky to je třeba konec křídla při záběru stranou doleva nebo doprava.

image image
image image

Pozor na automatické ostření. Kamera by mohla zaostřit na model a zbytek záběru by byl rozmazaný. Výhodná je možnost zaosřit ručně na nekonečno.

Kamera na křídlestálý odkaz / permalink
07.07.2010

Kamera umístěná přímo na křídle a koukající na trup modelu má nevýhodu v tom, že křídlo v záběru se nepřirozeně rozšiřuje směrem ke kameře a hlavně zabírá příliš velkou plochu záběru.

image

Čím má kamera menší úhel záběru, tím je tento problém markantnější.

Řešením je umístit kameru dál od povrchu křídla:

image

image

Na co si dát pozorstálý odkaz / permalink

16.10.2006

Klidný letstálý odkaz / permalink

17.10.2006

Let by měl být co nejčistší, nejklidnější.

Aby divák mohl vnímat detaily na zemi, musí model letět klidně bez zametání ocasem nebo kývání ze strany na stranu. Samozřejmě při nějakém akrobatickém obratu jde do popředí dynamika akce, ale mezi tím musí být něco, podle čeho se divák zorientuje v prostoru.

Osa kamerystálý odkaz / permalink

17.10.2006

Kamera musí být v modelu usazena tak, aby horizont v záběru měl přirozenou polohu.

Když bude kamera koukat dopředu, tak by při robném letu měl být horizont vodorovně. Když bude kamera nakloněna nalevo nebo napravo, bude mít divák neustále dojem, že letíte pořád do zatáčky nebo v náklonu.

Když bude kamera koukat stranou - nalevo nebo napravo kolmo ke směru letu, měl by být "horizont fotoaparátu" v přímém letu přibližně vodorovný. Tak, jak vnímá pilot horizont v přímém letu. A to i u větroně, který klouže pod mírným úhlem dolů. Pokud pude kamera nakloněna k nosu letounu nebo naopak k ocasu, bud si divák myslet, že letíte hrozně natlačení nebo naopak natažení.

První záběry z benzíňákustálý odkaz / permalink

27.07.2009

Natočil jsem během létání s modelem Extra (rozpětí, 1.8 m, hmotnost 7 kg, motor benzín 26 ccm) několik záběrů fotoaparátem Canon Ixus 800IS .

image
foto: Václav Bašek

Odstranil jsem u modelu původní kabinu a ze styroporu jsem vyrobil víko s držákem na fotoaparát. Fotoaparát je cca v místě hlavy pilota,

Motor ve volnoběžných otáčkách produkuje velké vibrace. Když se položí ruka na trup letadla, jsou cítit silné otřesy celé konstrukce. Po zvýšní otáček motoru se konstrukce letadla přestane třást, ale jemné vibrace jsou v ruce cítit stále.

Neočekával jsem tedy, že záběry natáčené na zemi s motorem na volnoběh k něčemu budou. Předpokládal jsem, že po odlepení modelu od země se vše uklidní a záběr bude maximálně trochu neostrý od jemných vibrací.

Bohužel se ukázalo, že záběry jsou roztřesené i za letu a to tak, že jsou prakticky nepoužitelné:

Příčinou mohou být dvě věci:

  • tubus výsuvného objektivu není nehybně spojen s tělem fotoaparátu a rokmitá se s amplitudou, kterou umožní spojení objektivu a zbytku fotoaparátu
  • automatická stabilizace, která může svojí činností stabilitu záběru zhoršovat

Zkusím tedy vypnout stabilizaci a objektiv nějak zatlumit, aby nemohl tak kmitat.

Ukázka provedení letustálý odkaz / permalink

13.10.2009

Pokud chcete udělat nějaké záběry z letícího modelu, musíte let provést trochu jinak, než jste zvyklí.

image
foto: Václav Bašek

Prvním důvodem je, že fotoaparát na modelu umístěný má zpravidla dost velký odpor. Pokud nezhorší letové vlastnosti a řiditelnost modelu, u větroně se jeho instalace projeví snížením výkonů. Model nebude tak klouzat a při provádění akrobacie a rozpočtu na přistání je třeba s tím počítat.

Druhým důvodem, proč letět jinak než obvykle je to, že záběry pořízené za běžného letu se na plátně při promítání jeví nepřirozeně divoké. Ná následujícím filmu si všimněte:

Zatáčky ve vleku se snažíme letět co nejplynulejší. Mezi zatáčkami by měl být rovný let. Kdyby modely stále někam zatáčely, neorientoval by se divák kam to letí a nedokázal by vnímat krajinu pod modely. Také mizení vlečné ze záběru je rušivé.

Po odpoutání od vlečné musí větroň dostatečně dlouho letět rovné úseky, aby divák mohl vnímat detaily krajiny pod letadlem, mraky okolo. Akrobatický let musí být co nejčistčí a lepší jsou jednoduché obraty, ve kterých se divák "neztratí". Let by měl obsahovat klidné úseky i nějakou divočinu. Rovný let je ale základ.

Bohužel film z nízkého průletu udělá průlet zdánlivě ve větší výšce, malá rychlost se jeví větší, velká rychlost se jeví menší. Chcete-li docílit vjemu nízkého letu, musíte letět opravdu "na drn", pomalu ještě pomaleji a rychle ještě rychleji.

U větroně se zpravidla nedá vše natočit na jeden let. I výše uvedené video bylo sestříháno z více letů. Při střihu si potom musíte dát pozor na stejné světlo. Působí divně, když v jednom záběru je slunce a po obloze plují "beránci" a v druhém "deka" přes celou oblohu. image

První záběry z vrtulníkustálý odkaz / permalink

21.03.2011

Zkusili jsme s Václavem dát kameru (Contour HD 1080P) na vrtulník:

Vrtulník má laminátovou karoserii, která v místě připevnění kamery není příliš tuhá. Celý stroj je dost velký zdroj vibrací. Kupodivu se ale dost záběrů dá použít. Schválně jsem v ukázce ponechal záběry, kdy se kamera a její uchycení hodně zozkmitá - ve filmu v čase cca 3:30. Záběr se potom opravdu hodně rozvlní!


zpátky na: Hawkeye Firefly Q6 │ kam dál: Montáž kamery


přehled kapitol:

  1. Kamery do modelů, filmování z modelů
  2. Kamery v modelech - přenosové systémy
  3. Záznamové systémy
  4. Výběr kamery
  5. Kamery do modelů - můj pohled na trh
  6. Poznámky k výběru
  7. GoPro HD Hero
  8. Mobius
  9. Hawkeye Firefly 6S
  10. Hawkeye Firefly Q6
  11. Filmování z modelů
  12. Montáž kamery